Salı, Kasım 5, 2024

Maliyetler çiçek pazarını kuruttu

Ankara Ticaret Odası Çiçekçilik meslek standardı

İzmir Çiçekçiler Odası Başkanı Kazım Kış: Çiçekçi esnafı ekonomik olarak zor durumda; cirolar 2023’e göre yarı yarıya düştü


MERT UYGUNER

Son yıllarda artan maliyetler özel günlerin vazgeçilmez hediyesi olan çiçek pazarını da vurdu. Çiçek satışlarında çok ciddi düşüş olduğunu aktaran İzmir Çiçekçiler Odası Başkanı Kazım Kış,  çiçekçi esnafının ekonomik olarak zor durumda olduğunu ve cirolarında 2023’e göre yarı yarıya bir düşüş yaşandığını söyledi. Bu yıl düğün sezonundan da yeterli verim alınamadığını dile getiren Kış, “Kısır bir döngüye girdik. Mazot fiyatları, dükkan kiraları, sigorta maliyetleri, işçi maliyetleri artıyor. Biz de ürünlere zam yapmak zorunda kalıyoruz. Alım gücü düşük olduğu için talepte yok, para kazanamıyoruz” diye konuştu. İzmir Çiçekçiler Odası’na 360, İzmir Ticaret Odası’na da 80 işyerinin kayıtlı olduğunu dile getiren Kış, çiçekçilik sektöründe İzmir’de bine yakın kişinin çalıştığını söyledi. Kış, ekonomik sorunların bu sayıda azalma yaratabileceğini belirtti.


“Çiçek ithalatı, ihracattan daha fazla”

Ülkemizde çiçek ithalatının ihracatından daha fazla olduğunu aktaran Kış, “Özellikle Hollanda’dan kesme ve saksı çiçeği alanında alımımız oldukça yüksek” dedi.

Mevsimsel değişimlerin çiçekçilik sektörünü  etkilediğini ve kış aylarında ekonomik dengelerin bozulmasından dolayı çiçek alım fiyatlarında artış olduğunu dile getiren Kış, çiçek üretiminde tarım teknolojisinin kullanan  ülkelerde ise mevsimsel değişikliklere bağlı kalmadan üretim yapıldığını aktardı. Kış, bu sayede hem üreticinin satışlarında durgunluk olmadığını hem de müşterilerin istediği zamanda uygun bir şekilde çiçeğe ulaşabildiklerini söyledi. Kış, “Hollanda’da  teknolojiye dayalı üretim olduğu için yaz-kış aynı standartta ve kalitede ürün bulabiliyorsunuz. Biz bulamadığımız ürünleri ithalatçı firmalardan tedarik ediyoruz. Türkiye genelinde böyle tedarik ediliyor. Bu sayede daha kaliteli daha güzel ürüne ulaşıyoruz. İzmir’deki üretimin de değişmesi anlamında bunu ısrarla söylüyoruz. Üreticinin önünü ve gözünü açmakta fayda var ve bu da tabii kooperatiflere düşüyor. İzmir’de maalesef teknolojiye dayalı bir üretim yok. Bu durum üretilen ürünlerinde düşük kalitede olmasına neden oluyor” diye konuştu. Kış, İzmir’de çiçek üretiminin örtü altı seracılıkla yapıldığını ifade etti.


E-ticaret çiçekçilik sektöründe rekabeti arttırdı

Dijitalleşmeyle beraber çiçekçilik sektörünün de e-ticarette yaygınlaştığını ve geleneksel çiçekçilik yapan esnafın satışlarını artık dijital ortamda yaptığını belirten Kış, markalaşmış bazı çiçekçilik firmalarının rekabet ortamını kızıştırdığını vurguladı. Kış, “Artık herkes alışverişini internet üzerinden yapıyor. Dükkanlarımızında da internet siteleri var ama, bazı internet alışveriş siteleri bir algı oluşturmuş durumda. Reklam bütçeleri ve yaptıkları diğer çalışmalarla insanların çiçek satan başka adreslere girmelerine engel oluyor. Son dönemlerde özellikle reklamdaki görsellerden farklı çiçeklerin gönderilmesi ise insanların bu çiçek satan alışveriş sitelerine olan güvenlerini zedeledi. Bu da diğer çiçek satan insanlar için olumlu bir haber” ifadelerini kullandı. 


Çiçek piyasası yaz aylarında daha hareketli

Çiçek alımının en çok özel günlerde olduğunu belirten Kış, özellikle yaz aylarında piyasanın daha hareketli olduğunu, düğün ve açılışlarında bu alımın başı çektiğini söyledi. İnsanların saksı çiçeği ya da kesme çiçek alımında dikkat ettikleri noktanın gittikleri yere göre değiştiğini aktaran Kış, “Hastane ziyaretine, misafirliğe veya bir açılışa çiçek gönderileceği zaman kalıcı olması tercih ediliyor ve bu durum insanları saksı çiçeğine yöneltiyor. Kesme çiçeğin uzun ömürlü olmamasından kaynaklı artık düğünlerde de saksı çiçeği kullanılıyor” diye konuştu.

En çok tercih edilen çiçek: Orkide
Müşteriler tarafından en çok talep alınan ürünlerin renkli güller, sukulentler ve kaktüsler olduğunu söyleyen Kış, en çok tercih edilen çiçeğin ise orkide olduğunu dile getirdi.
Türkiye çiçek kültüründe sınıfta kaldı
Türkiye’de çiçek alma alışkanlığı olmadığını ve bu konuda dünyanın birçok ülkesinin gerisinde kaldığını vurgulayan Kış, “Çiçek alma kültürünü kampanyalarla, duyurularla kültürümüze aşılamamız gerekiyor. İnsanlar çiçeğe çok değer vermiyor. Çiçek sadece özel günlerde alınmamalı. Romanya ve Bulgaristan gibi ülkeler çiçek kültürü olarak çok zengin hemen her evin vazolarında çiçek bulmak mümkün” dedi.
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM