İzmir’de CIIE tanıtım konferansında Türk yetkililerle bir araya gelen Çinli yetkililer, fuarın uluslararası iş birliği ve tanıtım açısından stratejik bir fırsat sunduğuna dikkat çekti
Türkiye ile Çin arasındaki ticari ilişkileri derinleştiren önemli platformlardan biri olan Çin Uluslararası İthalat Fuarı’nın (CIIE) 8’incisi, 5-10 Kasım 2025 tarihleri arasında Şanghay’da düzenlenecek. 2,6 trilyon doları aşan ithalat hacmiyle dünyanın en büyük pazarlarından biri olan Çin’e ihracat yapmak isteyen firmalara büyük fırsatlar sunan fuarın Türkiye milli katılım organizasyonu bu yıl Ege İhracatçı Birlikleri’nin ev sahipliğinde düzenlendi. Fuar öncesinde İzmir’de düzenlenen ‘8. Çin Uluslararası İthalat Fuarı Teşvik Konferansı’nda, Türk firmalarının Çin pazarındaki etkinliğinin artırılması hedeflenirken, EİB Koordinatör EİB Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Fuara katılım, sadece ürünlerimizi tanıtmamıza değil, aynı zamanda Çin ile dostluk ve iş birliği bağlarımızı güçlendirmemize de olanak tanıyor” dedi. Çinli yetkililer ise; Çin Uluslararası İthalat Fuarı Bürosu Genel Müdür Yardımcısı Li Guoqing, Çin Halk Cumhuriyeti Ankara Büyükelçiliği Ticaret Müşaviri Dou Aidong, fuarın sadece bir ticaret platformu değil, aynı zamanda uluslararası iş birliği ve tanıtım açısından stratejik bir fırsat sunduğuna dikkat çekti.

Eskinazi: Fuar için yoğun bir çaba sarf ediyoruz
Türkiye’nin zengin ve çeşitli ürünleriyle her zaman küresel tarım pazarının en önemli aktörlerinden biri olduğuna değinen Başkan Jak Eskinazi, “Türkiye, Çin’in ‘Orta Koridor’ stratejisinde önemli bir geçiş ülkesi olarak öne çıkıyor. Ülkemiz özellikle Ege Bölgesi verimli toprakları sayesinde dünyanın en kaliteli tarım ürünlerine ev sahipliği yapıyor. Ege Bölgesi, Akdeniz iklimi ile meyve, sebze ve kuru meyve üretimi ve ihracatında öne çıkıyor. Zeytinimiz, incirimiz, üzümümüz ve deniz ürünlerimiz, yalnızca Türk mutfağının temel unsurları değil, aynı zamanda uluslararası pazarlarda yoğun talep gören ürünler. Son yıllarda dünyada organik ürünlere olan talep önemli ölçüde arttı, Türkiye’de bu trende büyük bir istek ve kararlılıkla yanıt verdi. 2002 yılında 57 bin hektar olan organik tarım alanımız, bugün 500 bin hektarın üzerine çıktı. Bu dikkat çekici artış, sürdürülebilir tarıma olan bağlılığımızın ve sağlık odaklı tüketici ihtiyaçlarını karşılama konusundaki yetkinliğimizin bir göstergesi. Çin’in artan sağlıklı ve kaliteli gıda talebine, üstün kaliteli organik tarım ürünlerimizle yanıt vermeyi hedefliyoruz. Geçtiğimiz yılki fuarda Türk zeytinyağı, kuru incir, kuru üzüm, kuru kayısı ve şaraplarımıza gösterilen yoğun ilgiden büyük memnuniyet duyduk. Bu yıl da ülkemizin ve bölgemizin kaliteli, sağlıklı ürünlerini Çinli dostlarımıza tanıtmak için sabırsızlanıyoruz” dedi.
Bu yıl özellikle kozmetik sektöründe faaliyet gösteren firmaların katılımını beklediklerini dile getiren Eskinazi, “Ayrıca lojistik firmalarından da talep aldık. Türk firmalarının yoğun katılımıyla bu yıl Çin’de güçlü ve etkili bir görünürlük sergilemeyi arzuluyoruz. Kasım ayında Şanghay’da düzenlenecek bu büyük buluşmaya tüm firmalarımızı içtenlikle davet ediyoruz” diye konuştu.

Guoqing: 200’ün üzerinde şirket fuara katılım sağladı
Fuarın çok yönlü yapısıyla üreticiler, medya temsilcileri ve tüketiciler için ortak bir buluşma noktası sunduğunu dikkat çeken İthalat Fuarı Bürosu Genel Müdür Yardımcısı Li Guoqing, “Türkiye’nin ürün kalitesi ve ihracat potansiyeline duydukları güveni dile getirdi. Gelecek dönemde Şanghay’daki fuarda daha fazla Türk firmasını ağırlamayı arzu ettiklerini dile getiren Li Guoqing, “Birincisi, Çin İthalat Fuarı’nda sergilenen ürün ve hizmetlerin daha da yüksek kalitede olması için yoğun bir çaba gösteriyoruz. Bugün itibarıyla 200’ün üzerinde şirket fuarımıza katılım sağlamış durumda. Bu katılımcılar arasında Ege İhracatçı Birliği’nden de firmalar yer alıyor. Kalitenin yanı sıra, üzerinde önemle durduğumuz ikinci bir konu ise fuarda ilk kez sunulan ürün, hizmet ve teknolojilere yer verilmesi. Tanıtımını yapmak istediğimiz ürünleri beş ana sınıfa ayırıyoruz. Örneğin, bu ürünler arasında kırmızı şarap gibi yüksek katma değerli ürünler yer alıyor. Çin Ulusal Kanalı CCTV gibi medya kanallarında bu ürünlerin tanıtımı yapılabiliyor. Türkiye’ye ait bazı ürünler fuarda tanıtılmaya son derece uygun: Arçelik’in beyaz eşya ürünleri, geleneksel Türk baklavası, gül suyu gibi özel gıda ve kozmetik ürünleri bunlardan sadece birkaçı. Halihazırda Çinli tüketiciler, Türkiye’nin zeytinyağını iyi biliyor. Biz de bu bilinirliğin daha da artırılmasını istiyoruz. Türkiye’nin büyük ölçekli kurumsal şirketlerinin fuarda daha görünür olmasını arzuluyoruz” diye konuştu.

Aidong: 215 Türk firma, sektörlerinde lider konumda
Türkiye ile Çin arasındaki Orta Koridor Projesi kapsamında son yıllarda oluşturulan derin iş birliğinin iki ülke arasındaki ilişkileri güçlendirdiğini belirten Çin’in Ankara Ticaret Müşaviri Dou Aidong, bu gelişmeler neticesinde Çin’in, Türkiye’nin Asya’daki en büyük ticaret ortağı haline geldiğini ifade eden Dou Aidong, “İlişkiler zaman zaman çeşitli zorluklarla karşılaşsa da her iki ülke bu engelleri aşarak ekonomik bağlarını derinleşti. Mevcut iş birliğinin sadece tarım ürünleriyle sınırlı kalmaması; aynı zamanda elektronik, dijital teknolojiler ve enerji alanlarında da daha fazla gelişmesi gerektiğine inanıyoruz. 2018’den bu yana fuara düzenli olarak katılan 215 Türk firma, sektörlerinde lider konumda. Bu platform sayesinde Çin pazarına başarılı bir şekilde giriş yaptı. Bu şirketler, Çin’in gelişen ekonomisinden daha fazla pay alma fırsatı yakaladı” dedi.
Guoqing: Fuardan 5 milyar dolarlık işlem hacmi
Çin’de düzenlenen en büyük fuarlardan biri olan Şanghay’daki Çin İthalat Fuarı’nın hükümet desteğiyle gerçekleştirilen ilk ve tek ithalata odaklı ulusal düzeydeki fuar olduğuna dikkat çeken Guoqing, “Çin İthalat Fuarı, yeni ürünlerin, teknolojilerin ve hizmetlerin tanıtıldığı önemli bir platform. Geçmiş fuarlarda 3 binden fazla yeni ürün ve teknoloji ilk kez kamuoyuna sunuldu. Akdeniz’den gelen ton balığı gibi kaliteli ürünler Çinli tüketicilerle burada buluştu. Geçtiğimiz yıl fuara 180’den fazla ülkeden 23 bin katılımcı ve yaklaşık 500 bin ziyaretçi katıldı. Yaklaşık 5 milyar dolarlık işlem hacmi gerçekleşti. Çin hükümeti, ithalatı teşvik etmek amacıyla gümrük kolaylıkları, vergi indirimleri ve tanıtım destekleri sağladı. CCTV başta olmak üzere Çin Ulusal Televizyon kanalları, Çin’in dış temsilcilikleri, sosyal medya platformları ve 200’den fazla uluslararası medya organı ile iş birliği yapılıyor. Türkiye’den tanıtılacak ürünler, bu medya aracılığıyla milyonlarca kişiye ulaştırılabilir. Geçtiğimiz fuarda 36 metrekarelik bir stantta sergilenen Türk zeytinyağı, büyük ilgi görerek Çin pazarında kendine yer edindi” ifadelerinde bulundu.