Cuma, Ekim 18, 2024

Yüksek Öğrenim Sistemi’ni İlgilendiren Gelişmelerden Bir Derleme -1

Dünyada üniversiteleri çevreleyen küresel koşullara ve dışsal faktörlere baktığımızda aşağıdaki gelişmeleri sılayabiliriz:

  • Sınırları olmayan bilgi kurumları ve bu kurumlara ulaşmakta artan demokratikleşme
  • Dünyanın başa çıkılması gereken konularla ilgili karşılaştığı baskı (grand challanges) ve bu baskının yarattığı disiplinlerarası çözüm alternatifleri
  • Ülke içinde değişen demografik özellikler ve uluslararası bağlamda değişen ekonomik koşullar
  • Üniversite dünyasında artan rekabet baskısı
  • Devlet desteklerinde bütçe sıkıntısı
  • Yetenekli öğrencileri çekmek için yaşanan yoğun rekabet
  • Teknoloji destekli öğrenme ortamlarının hızla büyümesi

Üniversiteler, bölgesel ve ulusal büyümeyi desteklemek üzere varolan inovasyon ekosistemi içinde daha da artan ölçüde anahtar konuma sahipler.


Dönüşümü Sağlayan Araştırmacı, Yaratıcı, Yenilikçi ve Girişimci Üniversite için Dört Hedefe bakıldığında;

İtibar:
Mükemmellik için çaba ve katkı sağlanan alanlara önem veren
Çevre:
Besleyen ve destekleyen, kapsayan ve bir ağsistem (network) oluşturmuş
Kültür:
İnovasyon için geniş, kapsamlı ve kapsayıcı – bütünleştirici bir kültür inşa edebilmiş
Altyapı:
Yaratıcı özellikte ve etkin destek sistemlerini hayata geçirmiş


Hedef 1:
Araştırma, Yaratıcılık ve Yenilikçilikte İyi Bir Konumda Olunduğuna İlişkin Tanınırlık

Olası stratejiler

  • Toplumun gündeminde olan alanlarda kritik mecralarda bulunabilmek (Davos gibi politika yapma sürecinde etkin faaliyetler veya ulusal düzeyde BTYK gibi karar organlarını etkileyecek bilgi ve belge üretimi)
  • Araştırma, yaratıcılık, inovasyon ve girişimcilik için uluslararası arenada tanınır ödüller geliştirmek (Selçuk Yaşar Girişimcilik Ödülü)
  • Araştırmacıların prestijli ödül alanlarında söz sahibi olmalarını teşvik etmek
  • Yüksek profilli araştırmacıları cezbetmek

Hedef 2:
Yaratıcı çalışma alanlarını, temel buluşları ve ürüne dönüştürülebilir araştırma ve inovasyonu bir ağyapı içinde oluşturmak ve bu süreci büyütmek

Olası stratejiler

  • Tesadüfi etkileşimin sağlanabileceği fırsatları yaratan; bağların oluşumu, ilgi alanlarının paylaşımı ve yeni fikirlerin doğabileceği ortamlar oluşturun
  • Disiplinlerarası girişimlerin gelişimi için farklı uzmanlıkları bir araya getirin
  • Farklı disiplenlerden gelen öğrenci ve çalışanları, aşağıdan yukarı bir işbirliği sistemine doğru yönlendirebilmek için mekanizmalar geliştirin
  • Hem özel sektör, hem de STK’larla çalışabilmek için (katı olmayan) esnek yöntemler belirleyin
  • Kariyer yolunda ilerleyebilmek için yaratıcı çalışmaları ödüllendirin

Hedef 3:
Üniversiteyi, inovasyon ve girişimcilik kültürünün varolduğu bir yapı haline getirmek; yeni alanların öğrenildiği, işbirliği yapılan, yeni başlangıçların ateşlendiği ve liderliğinin yapıldığı bir olma yolunda ilerlemek

Olası stratejiler

  • Kampüste geleneksel olmayan uzmanlıkların gelişimi için bir fırsatlar kümesi yaratın (entrepreneurs in-residence, pratisyen profesörlük, inovasyon/girişimcilik bağlarını tersine çevirerek araştırma/yaratıcılık arasındaki bağı motive eden)
  • Öğrencilerin sorun tanımlama, sorun çözme ve inovasyon becerilerini geliştirmek için müfredat oluşturun (minor in innovation vb)
  • Mezunlar ve diğer paydaşların birikiminden sinerji doğurun

Hedef 4:
Öğrencilerin ve tüm çalışanların yenilikçiliği içselleştirebilmeleri için kapsamlı, yaratıcı ve etkili bir destek sistemi oluşturmak

Olası stratejiler

  • Esnek, herhangi bir birime/yönetime doğrudan bağlı olmayan bir yapı oluşturun.
  • Fiziksel mekan sunun
  • Yaratıcı projelerin hayata geçebilmesini, yeni firmalar kurulmasını ve ÜSİ projeleri geliştirilmesini olanaklı kılın
  • Öğrenciler için işbirliği ve deneyim paylaşım ortamları sunun (IDEATE) (öğrenci kulüplerinin ortak hedefleri var mı, sinerji yaratıyorlar mı?)
  • Uzun erimli, yüksek etki yaratacak destek sistemleri ve altyapı oluşturun

Devamı haftaya

Selçuk Karaata

Diğer Yazarlar