Pazartesi, Haziran 30, 2025

80 ülke ulaştırma koridorları için bir araya geldi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu Kapanış Oturumu kapsamında açıklamada bulundu. Bakan Uraloğlu, Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu kapsamında 80 ülkeden, 38 Bakan, 17 Bakan Yardımcısı, 30’dan fazla kuruluşun İstanbul’da bir araya geldiğini belirtti.  Bakan Uraloğlu, “Türkiye-Fas, Türkiye-İspanya, Türkiye-Moritanya, Türkiye-Suriye, Türkiye-Kamboçya, Türkiye-Karadağ ve Türkiye-Liberya arasında da birçok anlaşma ve mutabakat zaptını bu süreçte imzaladık” dedi.

Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nun açılışını Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın gerçekleştirdiğini hatırlatan Uraloğlu, açılış seremonisinde yaklaşık 2 bin 800 kişi olduğunu söyledi. Bakan Uraloğlu, forum kapsamında 12 tane mutabakat metninin hayata geçirildiğini belirtti. 

Karadağ-Suudi Arabistan arasında ‘Hava Ulaştırma Anlaşması’, Pacific Eurasia ile NCP arasında ‘Stratejik İş Birliği Anlaşması’ imzalandığını belirten Uraloğlu, “19 ülkenin ilgili bakanlarıyla ikili görüşmeler, yine Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu ve Dünya Bankası ile 19 ikili görüşmem oldu. Buraya katılan 38 bakanımız ile gerek ikili gerekse de bütün forum boyunca görüşmeler yaptık” dedi.


Bankalar Sokağı kuruldu

Bankalar Sokağı tesis ettiklerini belirten Uraloğlu, “Dünya Bankası, EBRD, Türk Eximbank, Asya Altyapı Yatırım Bankası, Karadeniz Ticaret ve Kalkınma Bankası ve Birleşik Krallık Eximbank gibi bir bankalar sokağı oluşturduk. Orada da finansla ilgili finansa erişimle ilgili konular görüşüldü. Yine 40 firmayla 2 bin 400 metrekarelik bir alanda stant ve fuar alanı teşkil ettik” dedi.

Bakan Uraloğlu, “Afrika ülkelerinin gerek kendi içerisindeki iletişimi, ulaşımının sağlanması; ona nasıl katkı sağlayacağımız, tam geçiş noktasında olan gerek Orta Doğu gerek Uzak Doğu gerekse de Afrika’nın geçiş noktasında olan Türkiye’nin nasıl katkı sağlayabileceği noktasında önemli görüşmeler yaptık. Afrika Kapalı Oturumu’nu yaptık. Somali, Gana, Moritanya, Kongo Cumhuriyeti, Cibuti, Liberya, Gine arasında yine Türkiye’nin de mutabık olduğu Ortak Yönlendirme Komitesi’nin de kurulmasını içeren bir mutabakat zaptını beyan ettik. Afrika’dan katılan misafirlerimiz de iç prosedürleri tamamlayarak bu anlaşmaya taraf olabileceklerini söylediler” diye konuştu.


“Alternatifleri hep beraber ortaya koymamız gerekir”

Türkiye’nin sadece 4 saatlik uçuşla 67 ülkeye ulaşabildiğini belirten Uraloğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Yani Afrika’nın önemli bir bölümü, Avrupa’nın tamamı, Asya’nın ve Uzak Doğu’nun önemli bir bölümüne gidebiliyoruz. Burada 1,5 milyar insan yaşıyor. Yaklaşık 51 trilyon dolarlık bir gayrisafi milli hasıla ve yıllık da 25 trilyon dolarlık bir ticaret hacminden bahsediyoruz.”

Koridorlardan konuşulduğunu belirten Uraloğlu, “Mevcut koridorları nasıl güçlendiririz? Süveyş Kanalı’nda bir aksaklık olmaması için orada daha neler yapmalıyız? Hürmüz Boğazı’nın kapanma riskine karşı beraberce nasıl hareket etmeliyiz? Bir taraftan da alternatifleri hep beraber ortaya koymamız gerekir. Yoksa kriz anında biçare kalmış olabiliriz. Onun için koridorlar noktasında da birçok projeyi beraberce hayata geçirmemiz gerekir” dedi.

Türkiye olarak ulaştırma ve haberleşme alanında 300 milyar dolara yakın bir yatırım yaptıklarını belirten Uraloğlu, “Sadece haberleşme ve ulaştırma alanında bunun 177 doları karayollarına, 68 milyar doları demiryollarına, havayollarına gibi devam ediyoruz. Bunun üretime etkisini bir trilyon 65 milyar dolar olarak hesaplıyoruz. Yani 3 katından daha fazla üretime etkisi oldu. Yine her yıl bir milyonun üzerindeki insanın istihdamına katkı sağladı” dedi. 


Orta Koridor’da 75 milyar dolarlık ticaret hacmi

Orta Koridor’un Türkiye’de yaklaşık 2 bin 150 kilometrelik bir koridor olduğunu birçok bölümünü bitirdiklerini belirten Uraloğlu, “Halihazırda geçişler devam ediyor ancak kapasitemizin mutlaka artırılması gerekir. Yapmamız gereken işleri de bir taraftan yapıyoruz. Mesela İstanbul’daki köprü üzerinden demiryolu geçişiyle ilgili çalışmalarımız sona aşamaya geldi. Burada Dünya Bankası, EBRD, Asya Kalkınma Bankası, İslam Kalkınma Bankası gibi bankaların desteğiyle 6 milyarın üzerinde bir projenin finansmanını konuşuyoruz” diye konuştu.

Orta Koridor’a toplam 50 milyar dolarlık bir yatırımın yapılmasından bahsettiklerini söyleyen Uraloğlu, “Bunun yine 114 milyarlık bir ekonomiye etkisinin olacağını ve yıllık ortalamada 150 bine yakın insanın istihdamına vesile olacağını öngörüyoruz. Demiryolu ve lojistik üstünlüğü noktasında özellikle karbon ayak izinin takip edilmesi, yeşil enerji dönüşümüyle ilgili demiryollarının ne kadar kıymetli olduğunu biliyoruz. 75 milyar dolarlık bir ticaret hacmi, 6,5 milyon tonluk bir yük taşıma şimdilik bunun 20 milyon tonun üzerine çıkmasını öngörüyoruz. Hava ulaşımından sonra en hızlı ulaşım modunun olacağını da hesap ediyoruz. Şimdilik 18 gün ilerleyen zamanda da 15 güne kadar düşecek” dedi.

Kalkınma Yolu Projesi hakkında da açıklamada bulunan Uraloğlu, mevcut ulaşım hatlarına sahip ülkelerin, ortaya konulan alternatif ulaşım hatlarından endişe duyabileceklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, “Dünyadaki ticaret hacmi yüzde 3, 4, 5… yılına göre artıyor. Sadece yeni koridorlar sadece artan yükleri olsa bile onlar için yeterli olacak. Dolayısıyla birbirimizin desteklediği ulaştırma koridorlarını zayıflatmak asla amacımız değil ve olmamalı” dedi.


3 Deniz Girişimi’nde stratejik ortaklık

Irak’ın Faw Limanı’ndan başlayan bin 200 kilometrelik bir ulaşım koridoruyla karayolu, demiryolu, enerji nakil hattı ve iletişim ağlarıyla Türkiye’ye gelen ve buradan da Avrupa’ya açılması projesi olan Kalkınma Yolu üzerinde çalıştıklarını belirten Uraloğlu, “Burada, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Irak ve Türkiye olarak varız ama bu projeye katılmak isteyen gerek komşu ülkelere gerek diğer ülkelere de açığız. Ülkemizde de bu koridorla ilgili işleri büyük ölçüde tamamladık. Irak tarafındaki bin 200 kilometrenin finansman modeli üzerinde çalışıyoruz. Bu sene bunu nihayete erdirmeyi, önümüzdeki sene de yapımına başlamayı düşünüyoruz. Yani 2030’lara geldiğimizde bu proje de hayata geçmiş olur” ifadelerinde bulundu.

Kalkınma Yolu’nun ekonomiye katkısının 50 milyar dolar seviyesinde olacağını söyleyen Uraloğlu, “Yine 60 binin üzerinde insanın istihdamına ülkemiz adına imkan sağlayacak. Sadece bu demiryolunu bitirdiğimizde, ülkemizdeki 6 milyon insanımıza da demiryoluyla erişim imkanı sağlayacak bir projeden bahsediyoruz” diye konuştu.  Türkiye’nin yakın zamanda 3 Deniz Girişimi’ne de stratejik ortak olduğunu hatırlatan Uraloğlu, “Hem katkı sağlamak hem de oralarda iş birliği yapma noktasında iyi bir gelişme oldu” ifadelerini kullandı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM