Cumartesi, Eylül 27, 2025

Türkiye mobil uygulama pazarında büyüyor

Ölçümleme ve analitik şirketi Adjust’ın ‘Mobil Uygulama Trendleri Raporu: Türkiye 2025’i’ raporu Türkiye’nin mobil uygulama ekonomisinin hızla büyüdüğünü gösteriyor. Rapora göre, 2025’in ilk yarısında uygulama kurulumları genel olarak yıllık bazda yüzde 6 artarken, oturum sayıları yüzde 4 yükseldi. Statista verilerine göre, Türkiye’de toplam uygulama pazarı cirosunun 2029 yılına kadar 1,65 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

Adjust’ın Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Satış Direktörü Başak Zerman, “Türkiye’nin mobil uygulama pazarı hızla büyüyor ve artık küresel ölçekte rekabet eden, olgun bir ekosisteme dönüşüyor. Pazarlamacıların başarıya ulaşabilmesi için kullanıcı kazanımını hızlandırmaları, sorunları en aza indirmek amacıyla deeplink’leri doğru kullanmaları ve ilk oturumları kalıcı etkileşime dönüştürmek için yapay zekaya dayalı kişiselleştirmeden yararlanmaları gerekiyor. Dünyanın en yüksek etkileşim oranına sahip kitlelerinden birine sahip olan Türkiye’de, her kampanyayı başarılı bir şekilde ölçeklendirebilmek için güçlü ve yeni nesil ölçümleme araçları kritik bir rol oynuyor” ifadelerinde bulundu.


Oyun sektörü güçlü seyrini sürdürüyor 

Oyunlar, 2025’in ilk yarısında güçlü ivmesini korudu ve kurulum sayıları yıllık bazda yüzde 4 artarken, oturumlar yüzde 12 yükseldi. Kurulum sayılarındaki artışa yüzde 89 ile macera, yüzde 55 ile Idle RPG ve yüzde 32 ile casual kategorileri öncülük ederken, oturum sayılarındaki artışa yüzde 53 ile yarış, yüzde 50 ile casual ve yüzde 44 ile hypercasual oyunlar başı çekti.

Oturum süreleri, 32,8 dakika ile yüksek bir seviyeye ulaştı ve hem MENAT ortalamasını hem de küresel ortalamayı geride bıraktı. 1’inci gün yüzde 19, 7’inci gün yüzde 5 ve 30’uncu gün yüzde 1 seviyesindeki kullanıcı tutma oranları bir zorluk olarak karşımıza çıksa da Türkiye’nin oyun pazarı özellikle müzik, aksiyon ve Idle RPG kategorileri ile gücünü koruyor.


Finans uygulamaları hızlı yükselişine devam ediyor

2025’in ilk yarısında Türkiye’de finans uygulamalarının kurulum sayısı yıllık bazda yüzde 30 arttı. Oturumlar yüzde 4’lük hafif bir düşüş gösterse de küresel trendlerle paralel bir seyir izledi. Ortalama oturum süresinin 6,18 dakikaya gerilemesi ise daha sadeleştirilmiş kullanıcı deneyimlerine işaret ediyor. Kullanıcı tutma oranları, bölgesel ve küresel ortalamaların üzerinde seyrederek 1’inci gün yüzde 15, 7’inci gün yüzde 8 ve 30’uncu gün yüzde 5 seviyelerine ulaştı.


E-ticaret sektörü, küresel gerilemeye rağmen istikrarını koruyor

2025’in ilk yarısında Türkiye’de e-ticaret uygulamalarının kurulum sayısı yıllık bazda yüzde 7 azalsa da yüzde 14’lük küresel ve yüzde 26’lık MENAT gerilemelerine göre daha düşük bir oranla gerçekleşti. Oturum sayıları yıllık bazda yüzde 4 artış gösterdi ve buna yüzde 15 kurulum artışıyla pazaryeri ve ilan uygulamalarının yanı sıra yüzde 22 oturum artışıyla fırsat keşfi uygulamaları öncülük etti. Ortalama oturum süresi 8,94 dakika olurken, pazaryeri uygulamalarında bu süre 11,1 dakikaya kadar çıktı. Kullanıcı tutma oranları küresel ortalamaların biraz üzerinde seyrederek 1’inci gün yüzde 14, 7’inci gün yüzde 7 ve 30’uncu gün yüzde 3 seviyelerindeydi.


AI uygulamalarının hızlı yükselişi

Yapay zekâ destekli uygulamalar Türkiye’nin uygulama ekonomisi açısından önemli bir büyüme faktörü oldu. 2024’te üretken yapay zekâ uygulamalarının indirme sayısı yıllık bazda yüzde 142,5 gibi yüksek bir artışla 27,4 milyona ulaştı. 

En çok kullanılan yapay zekâ uygulamaları arasında ChatGPT, Google Gemini ve Chatbot AI & Smart Assistant yer aldı. Önceden hyper casual oyunlar geliştiren stüdyolar artık daha az kaynak gerektiren, daha kısa ürün döngülerine sahip ve monetizasyonunu ağırlıklı olarak abonelik ya da uygulama içi alışverişlerle sağlayan yapay zekâ odaklı ürünlere yöneliyor. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM