Cuma, Kasım 22, 2024

“Bölge limanlarına köklü müdahaleler yapılmalı”

Ticaret Gazetesi Muhabiri Seza Nur Alpdündar’ın haberine göre; İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi ağustos ayı olağan meclis toplantısı DTO İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde gerçekleştirildi


Bölge limanlarının tıkanmaması için acil ve köklü müdahaleler yapılması gerektiğini aktaran DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, “Kemalpaşa Lojistik Merkezi’nin üstyapısının yapılarak faaliyete geçmesi, TCDD İzmir Alsancak Limanı’nın içine kadar giren demiryolunun daha etkin kullanılması, Aliağa bölgesinde atıl kalan demiryolu ağının rantabl hale getirilmesi ve Kuzey Ege Çandarlı Limanı Projesi’ne demiryolunun ulaştırılması gerekiyor” dedi.


“Panama Kanalı’ndaki kısıtlamaların olumsuz sonuçlarıyla yüzleşeceğiz”

Navlunlarda pandemi sonrası başlayan hızlı düşüşün devam ettiğini aktaran Öztürk, “Dökme kuruyük navlunları için temel gösterge olan Baltık Kuruyük Endeksi’nde beklenen toparlanma bir türlü gerçekleşmiyor. BDI, 1,000 puanın biraz üzerinde bulunuyor.  Ocak 2022’de 20’lik konteyner için 5 bin doların üzerinde bulunan Şangay Konteyner Endeksi ise, 25 Ağustos haftasında bin 13 dolar oldu” dedi.

Küresel ısınma kaynaklı iklim krizinin denizcilik sektörünü etkilediğini aktaran Öztürk, “Dünya taşımacılığının yüzde 6’sının yapıldığı Panama Kanalı’nda su seviyesindeki çekilme, deniz taşımacılığında tıkanıklığa yol açtı. Dökme yük gemileri alternatif ve maliyetli rota arayışına girdi.  Mart 2021 Süveyş Kanalı’nın karaya oturan bir gemi nedeniyle kapanmasının, küresel tedarik zincirinde yarattığı kırılmayı yaşamıştık. Konteyner gemilerinin geçişinde şimdilik sorun olmasa da Panama Kanalı’ndaki kısıtlamaların maalesef olumsuz sonuçlarıyla yüzleşmek zorunda kalacağız. Ayrıca sonbahar aylarıyla beraber El Nino’nun deniz ticaretini olumsuz etkilemesi bekleniyor” diye konuştu.


“Limanlarımızın stratejik değerinin artacağına inanıyoruz”

Dünya ticaretinin bir başka boyutunu pandemi nedeniyle yavaşlayan ticaret savaşlarının yeniden kızışması oluşturduğunu belirten Öztürk, “Ülkeler coğrafi olarak yakın ve dost olarak nitelendirdikleri ülkelerle ticaret yolunu seçiyor. Çin’in Kuşak ve Yol Projesi’ne karşı Avrupa “Küresel Geçit” projesini gündeme getiriyor. Almanya, her isteyenin ülkede yatırım yapmasının önünü kesen bir yasa hazırlıyor. Bu rekabet, limanların cazibesini de artırıyor. Son aylarda limanlarda el değiştirmelerin, yeni liman ve dry-port dediğimiz lojistik merkez yatırımlarının arttığını gözlemliyoruz. Limancılıkta kartların yeniden karıldığı bir dönemde, ülkemiz limanlarının stratejik değerinin artacağına inanıyoruz” sözlerine yer verdi.


“Aliağa’da elleçlenen yükün 2033’te 137 milyon tona ulaşması bekleniyor”

Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu toplantısında alınan kararları değerlendiren Öztürk, “Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın, demiryolları ile liman ve üretim merkezleri bağlantılarının güçlendirilmesinin en temel konular arasında yer alacağı açıklamasını memnuniyetle karşılıyoruz. Altyapı geliştirme ve iş yapma süreçlerini kolaylaştırma kararları doğrultusunda altyapısı büyük ölçüde tamamlanmış Kemalpaşa Lojistik Merkezi’nin üstyapısının yapılarak faaliyete geçmesi, TCDD İzmir Alsancak Limanı’nın içine kadar giren demiryolunun daha etkin kullanılması, Aliağa bölgesinde atıl kalan demiryolu ağının rantabl hale getirilmesi ve Kuzey Ege Çandarlı Limanı Projesi’ne demiryolunun ulaştırılması gerekiyor. İZKA’nın hazırladığı Aliağa Limanları Arka Alanı Ulaşım Raporu, Aliağa bölgemiz ile ilgili çarpıcı verileri içeriyor. Aliağa limanlarında elleçlenen 80 milyon ton yükün yüzde 61’i trafiğe çıkarken, bu yükün sadece yüzde 2,4’ü demiryolu ile taşınıyor. Üstelik 2033’te elleçlenen yükün 137 milyon tona ulaşması bekleniyor. Bölgede karayoluyla taşınan liman ve sanayi hedefli toplam yük miktarı günlük 175 bin tona, kamyon sayısı ise günlük 8 bin 800’e ulaşıyor. Bu veriler bize, bölgemiz limanlarının tıkanmaması için acil ve köklü müdahaleler yapılması gerektiğini gösteriyor” ifadelerinde bulundu.


Denizcilik sektörü bin gemi ve 1,5 milyon yolcu hedefine ilerliyor

Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre, limanlara ilk 7 ayda 574 kruvaziyer gemisi ile 691 bin yolcu yanaştığını belirten Öztürk, “Sektör, bin gemi ve 1,5 milyon yolcu hedefine emin adımlarla ilerliyor. Yük hacmine baktığımızda ise ülkemizin küresel ticaretteki yavaşlamadan etkilendiğini görebiliyoruz. Limanlarımızda ilk yedi ayda 7.2 milyon TEU yük elleçlendi. Bu rakam geçen yılın gerisinde bulunuyor. Buna rağmen Lloyd’s List’in 2023 En Büyük 100 Liman Listesi’ne ülkemizden dört liman girmeyi başardı” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM