Perşembe, Eylül 19, 2024

EİB’de tasarımcılar ezber bozdu

SEZA NUR ALPDÜNDAR

Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği’nin Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) desteğiyle bu yıl 3’üncüsü düzenlenen Ezber Bozan Tasarım Yarışması’nın ödülleri sahiplerini buldu


Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği’nin Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) desteğiyle bu yıl 3’üncüsü düzenlenen Ezber Bozan Tasarım Yarışması’nın ödülleri sahiplerini buldu. Tarihi Havagazı Fabrikası’nda ‘SMART FURNITURE’ teması ile düzenlenen Ezber Bozan Tasarım Yarışması’na profesyonel ve öğrenci olmak üzere iki kategoride ödüller verildi.  Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) üçüncü Ezber Bozan Tasarım Yarışması öğrenci kategorisi birincisi “Leo” isimli projesiyle Berke Ali Altunay olurken, Yağmur Gürol ise “Benimle Oynar mısın?” isimli projesiyle profesyonel kategoride birincilik ödülünü almaya hak kazandı. Öğrenci kategorisinde ikinci “The Wave” isimli projesiyle M. Münir Gökçeler ve Elif Temiz olurken, Eren Güner de “Ekinox”, isimli projesiyle profesyonel kategorisinde ikincilik ödülünü almaya hak kazandı. Yarışmanın öğrenci kategorisi üçüncülük derecesinin sahibi “Reamy” projesiyle Öykü Akkaya, Asu Yılmaz, Fatma Doğa Bilgiç oldu. Metin Süngü “Quaper” isimli projeleriyle profesyonel kategoride üçüncülük ödülünü almaya hak kazandı.

“2026’da 300 milyar dolar çıtasının üzerine çıkacağız”

Türkiyenin özellikle son 20 yılda yapılan yatırımlarla bölgesinde lider, dünyada ise en önemli üretim merkezlerinden biri olduğunu belirten Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili Ahmet Güleç, “2000’li yılların başında 30 milyar dolar civarında bir ihracatımız vardı. Bugün 250 milyar doların üzerine çıkmış bulunuyoruz. 2022’yi 254 milyar dolar ihracatla kapattık. Bu yıl inşallah 255 milyar doları geçeceğiz. 2026’da 300 milyar dolar çıtasının da üzerine çıkacağız. İhracatta son 20 yılda yazdığımız başarı hikayesinde mobilya sektörümüzün ayrı bir yeri var. Sektörümüz, 20 yılda ihracatını 10 kat artırdı. 2022 yılında mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörümüz 8,5 milyar dolarlık ihracata imza attı. Küresel mobilya ihracatında 20 yıl önce sadece yüzde 0,3 olan payımız geçen yıl yüzde 1,7’e yaklaştı. Mobilya fasılında dünyada en çok ihracat yapan 11. Ülke konumundayız. Bu fasılda 5,3 milyar dolara yakın bir ihracatımız var. Bu önemli bir başarı. Hedefimiz en kısa süre içerisinde ilk 5 ülke arasına girmek” diye konuştu. 

Türkiye’nin bölgenin ve Avrupa’nın üretim merkezlerinden biri olduğunu vurgulayan Güleç, “Küresel ticaretin hacmi giderek büyüyor. Dolayısıyla bizim de yeni yatırımlarla kapasitemizi artırmamız gerekiyor. Sadece kapasitemizi artırmak da yetmiyor. Aynı zamanda ürettiğimize değer katmak durumundayız. Eylül ayı verilerine göre genel ihracatta kilogram birim fiyatımız 1,42 dolar. Bizim bu rakamı en kısa zamanda 2 doların üzerine çıkarmamız gerekiyor. Katma değerli üretim ve ihracatın yolu belli; teknolojinin imkanlarından yararlanacağız, markalı üretimi artıracağız, işin içine tasarımı, inovasyonu, yeşil üretimi katacağız. TİM olarak inovasyon konusunda 10 yıldır ülkemizin en büyük etkinliğini düzenliyoruz. 10’uncu İnovasyon haftamızı 23-25 Kasım tarihleri arasında gerçekleştireceğiz. Tasarım konusunda da son yıllarda tüm sektörlerimizde farkındalık artıyor. Birliklerimizin düzenlediği tasarım yarışmaları bu farkındalığın oluşmasında önemli rol oynuyor. TİM olarak birliklerimizin tasarım yarışmalarını destekliyoruz. TİM olarak tasarım yarışmalarının finalinde gençlerimizin heyecanına ortak olmaya çalışıyoruz” ifadelerinde bulundu. 

“Mobilya ihracatı ekonomik olumsuzluklara rağmen arttı”

Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan da “Bakanlık olarak mobilya sektöründe sahip olduğumuz rekabet avantajlarımızın ve tasarım, markalaşma, Ar-Ge ve inovasyon ile birlikte taçlanacağını sektörün gelecek 10 yılını bu dinamiklerin şekillendireceğini biliyoruz. Mobilya sektörü, ihraç pazarlarındaki payını her geçen gün artırıyor. Üretmekte olduğu nihai ürünler ile ekonomiye önemli katma değer sağlıyor. Net ihracatçı konumundaki sektörlerimizin en önde gelenlerinden mobilya sektörümüzün ihracatı 2003 yılında 456 milyon dolar iken, 2022 yılında 4,6 milyar doları aştı. Mobilya sektörü, genel ihracattan daha iyi bir performans gösterdi. Bu başarı geleneksel ihraç pazarlarımızda son yıllarda ortaya çıkan ekonomik olumsuzluklara rağmen gerçekleşti. Pandemi, Ukrayna- Rusya çatışmalarına rağmen sektörümüz ihracatını sürekli artırdı” diye konuştu.  

Mobilya sektörü açısından önemli bir iç pazar olduğunu dile getiren Gürcan, “Potansiyeli yüksek, dinamik iç pazara rağmen mobilya ithalatımız ihracatımızın yüzde 14’ünden az. Sektörün ekonomimize katkısı büyük. 2022 yılı içinde 210 ülkeye ihracat gerçekleştirildiğini görüyoruz. Dünya ihracatından aldığımız pay 2009’da yüzde 1,04 iken, bugün yüzde 2 seviyesine ulaştı. Mobilya ülkemizin geneline göre daha iyi performans sergiledi” dedi. 

“Rakiplerimizi doğru seçmemiz şart”

Mobilyanın dış pazarlardaki ekonomik hareketliliklerden çabuk etkilendiğini belirten Gürcan, “Üretim kapasite kullanım oranları ekonomik dalgalanmalara paralel olarak inişli çıkışlı seyir izliyor. Bu aşamada tasarım, marka, inovasyon, imaj ön plana çıkıyor. Global ekonomik dalgalanmaların etkilerine dirençli olmak ancak daha çok katma değer yaratmaktan geçiyor. Sektör fiyat rekabeti yaparak geleceğini belirlememeli. Daha ucuza üretip satmaya çalışmak, dün Çin ile bugün Vietnam’la yarın başka bir ülkeyle fiyat rekabetine girmeyi beraberinde getiriyor. Rakiplerimizi doğru seçmemiz şart. Çin ile Vietnam ile rekabetten ziyade rakiplerimizde inovasyonda, tasarımda, modada ve markada yarışmak ürünlerimizi daha yüksek fiyatlarla satmak temel hedefimiz olmalı. Nitelikli tasarımla, farklılaşmış, markalı, katma değeri yüksek, kültürel izlerimizi taşıyan ürünlerle varlığımızı güçlü şekilde ortaya koymamız gerekiyor. Bu noktada rakiplerimizi iyi analiz etmemiz çok önemli. Dünya ihracatında öne çıkan ülkelerin önemli bölümünün ihraç ettiği mobilyanın ortalama kilogram değeri yüksek seviyelerde. Avrupalı üreticilerin yarattığı fark markalaşma ve tasarımdan ileri geliyor. Bu hedeflerimiz ancak Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşmada yaygın bir bilinç oluşturarak ve bu yöndeki çalışmaları destekleyerek gerçekleştirebiliriz” sözlerine yer verdi. 

“Yılın ilk 9 ayında ihracat 3 milyar 390 milyon dolara taşındı”

olmak ancak daha çok katma değer yaratmaktan geçiyor. Sektör fiyat rekabeti yaparak geleceğini belirlememeli. Daha ucuza üretip satmaya çalışmak, dün Çin ile bugün Vietnam’la yarın başka bir ülkeyle fiyat rekabetine girmeyi beraberinde getiriyor. Rakiplerimizi doğru seçmemiz şart. Çin ile Vietnam ile rekabetten ziyade rakiplerimizde inovasyonda, tasarımda, modada ve markada yarışmak ürünlerimizi daha yüksek fiyatlarla satmak temel hedefimiz olmalı. Nitelikli tasarımla, farklılaşmış, markalı, katma değeri yüksek, kültürel izlerimizi taşıyan ürünlerle varlığımızı güçlü şekilde ortaya koymamız gerekiyor. Bu noktada rakiplerimizi iyi analiz etmemiz çok önemli. Dünya ihracatında öne çıkan ülkelerin önemli bölümünün ihraç ettiği mobilyanın ortalama kilogram değeri yüksek seviyelerde. Avrupalı üreticilerin yarattığı fark markalaşma ve tasarımdan ileri geliyor. Bu hedeflerimiz ancak Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşmada yaygın bir bilinç oluşturarak ve bu yöndeki çalışmaları destekleyerek gerçekleştirebiliriz” sözlerine yer verdi.

Ege İhracatçı Birlikleri olarak yaklaşık 20 yıldır Türkiye’ye yüzlerce tasarımcı kazandırdıklarını belirten Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Ezber Bozan Tasarım Yarışmamız ile beraber EİB bünyesinde toplamda dört farklı sektörümüzün tasarım yarışması var. Bu sektörlerimiz, tasarım ekosistemi güçlü bir şekilde Türkiye ortalamasının çok üzerinde katma değerli ihracat gerçekleştiriyor. Çünkü hepsi tasarıma ciddi yatırımlar yapıyor. Ezber Bozan Tasarım Yarışmamızda yarışmacılarımızın paftadaki çizdikleri projenin kalitesi, kreatifliği ve daha uygulanabilir, üretilebilir tasarımlar yapmaları adına her geçen yıl büyük ivme kaydediyoruz” diye konuştu.

Eskinazi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Küresel ihracatta her sene bir basamak atlayarak; 4 milyar doları aşan ihracat hacmine ulaşan mobilya sektörümüz 2023’ün Ocak-Eylül döneminde ihracatını 3 milyar 390 milyon dolara taşıdı. Ülkemizde kuvvetli bir endüstriyel tasarım kültürünün oluşması, uluslararası pazarlardaki rekabet gücümüzü artırmak için mobilya ihracatçısı firmalarımızdan tasarıma yönelik çalışmalara daha fazla destek olmalarını bekliyoruz.”

“Yarışma dünyada ilk akla gelen ülkelerden olmamıza katkı sağlıyor”

Tasarımcılar ile mobilya sektörünü bir araya getirerek, tasarım kültürünün sektörde tabana yayılmasını, uluslararası piyasada rekabet gücümüzün yükselmesini ve Türk Mobilyasının tüm dünyada bir marka olması yönünde önemli ve emin adımlar attıklarını belirten Ege Mobilya Kağıt Ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Fuat Gürle, “3.sünü düzenlediğimiz yarışmamız, tasarımı sanayici ile buluşturarak uzun vadede hedeflerimize ulaşmamıza ve bu sayede dünyada mobilya denildiğinde ilk akla gelen ülkelerden olmamıza katkı sağlıyor. Tasarımın ve tasarımcının desteklendiği yarışmamız sayesinde finalistlerimizden birinin geleceğine yön verilmiş durumda, finalistimiz şu anda Ticaret Bakanlığımızın desteği ile İtalya’da tasarım eğitimi alıyor. Ayrıca her yıl birincilik ödülü alan finalistlerimizi Dünyanın en önemli mobilya fuarı olan İtalya’da düzenlenen İsaloni fuarına götürerek, global ölçekte mobilya tasarım trendlerini yakından görmelerini sağlıyoruz” diye konuştu. 

Türkiye olarak mobilya sektöründe ortalama ihracat birim fiyatının yükselmesi için tasarıma daha fazla önem vermek gerektiğini aktaran Gürle, “Şu anda ortalama kg fiyatımız 3,28 USD. Ege Mobilyası olarak ise ortalama ihracat birim fiyatımız 3,54 USD. Ege olarak daha yüksek birim fiyatla ihracat yapıyor olmamız da gösteriyor ki gerçekleştirdiğimiz faaliyetlerle katma değerli ihracat hedefimiz için doğru yolda ilerliyoruz, ancak atmamız gereken daha çok adım var. Bunun için paydaşlarımızın desteği her zaman için önem taşıyor” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM