Salı, Nisan 16, 2024

Google gizlilik davasını çözmek için milyarlarca veri kaydını yok edecek

SAN FRANCISCO – Japonya’nın önde gelen yayın organlarından Asahi Shimbun’un haberine göre; Google, ABD’de Chrome web tarayıcısı aracılığıyla internette gezinen 136 milyondan fazla kişiden toplanan kişisel bilgileri içeren milyarlarca kaydı temizlemeyi kabul etti. Bu büyük temizlik, arama devini yasadışı gözetleme yapmakla suçlayan bir davada varılan uzlaşmanın bir parçası.

Anlaşmanın ayrıntıları, Google ve toplu davaya bakan avukatların Chrome’un gizlilik kontrollerini hedef alan Haziran 2020 tarihli bir davayı çözdüklerini açıklamalarından üç aydan fazla bir süre sonra, pazartesi günü bir mahkeme dosyasında ortaya çıktı. Dava, Chrome kullanıcılarının internet faaliyetlerini, tarayıcıyı Mountain View, California şirketi tarafından gölgelenmekten koruması beklenen ‘Incognito’ ayarına getirdiklerinde bile izlemekle suçluyordu.

Google, ABD Bölge Yargıcı Yvonne Gonzalez Rogers geçtiğimiz ağustos ayında davanın düşürülmesi talebini reddederek olası bir duruşmayı başlatana kadar davaya şiddetle karşı çıktı. Sonraki dört ay boyunca müzakere edilen uzlaşma, pazartesi günü açıklanan ve Rogers’ın 30 Temmuz’da Oakland, California’daki federal mahkemede yapılacak duruşmada onaylaması gereken şartlarla sonuçlandı.

Toplu davada temsil edilen tüketiciler, Google’ın anlaşmayla ilgili yaptığı açıklamada vurguladığı bir nokta olan uzlaşmada herhangi bir tazminat veya başka bir ödeme almayacaklar. Google, “Her zaman haksız olduğuna inandığımız bu davayı çözüme kavuşturmaktan memnuniyet duyuyoruz” dedi. Şirket sadece “hiçbir zaman bir bireyle ilişkilendirilmemiş ve hiçbir zaman kişiselleştirme için kullanılmamış eski kişisel teknik verileri silmesi” gerektiğini iddia etti.


“Kişisel gizlilik için büyük bir zafer”

Chrome kullanıcılarını temsil eden avukatlar mahkeme belgelerinde çok daha farklı bir tablo çizerek anlaşmayı, dijital gözetimin giderek arttığı bir çağda kişisel gizlilik için büyük bir zafer olarak tasvir ettiler.

Avukatlar, öncelikle Chrome aracılığıyla toplanan kişisel bilgilerin yeni kısıtlamalar olmaksızın geçmişte ve gelecekte yaratabileceği potansiyel reklam satışlarına dayanan hesaplamalara dayanarak anlaşmaya 4,75 milyar ila 7,8 milyar dolar değer biçti.

Anlaşma ayrıca Google’ı toplu davada ele alınan aynı konular etrafında dönen başka davalardan da korumuyor. Bu da bireysel tüketicilerin ABD’deki eyalet mahkemelerinde kendi hukuk davalarını açarak şirkete karşı tazminat talep edebilecekleri anlamına geliyor.

Görünüşe göre yatırımcılar, Google’ın kurumsal ana şirketi Alphabet Inc’e akan 300 milyar dolardan fazla yıllık gelirin büyük kısmını oluşturan dijital reklam satışlarını etkileyen uzlaşma koşulları konusunda çok endişeli değiller. Alphabet hisseleri pazartesi gününü yüzde 3 artışla 155.49 dolardan kapattı.

Dorsey & Whitney firmasında veri gizliliği konularında uzmanlaşmış bir avukat olan Austin Chambers, Chrome davasındaki uzlaşma koşullarını, gelecekte kişisel bilgilerin çevrimiçi olarak toplanma şeklini etkileyebilecek “memnuniyet verici bir gelişme” olarak nitelendirdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM