Ticaret Bakanlığı, 2024 yılında tüketici mağduriyetinin önlenmesi amacıyla denetimlere ağırlık verildiğini duyurdu.
Bakanlığın açıklamasında “Tüketicilerimizin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarının korunması amacıyla; finansal işlemlerden mesafeli sözleşmelere kadar tüketicilerimizin muhatap olduğu tüketici işlemlerine ilişkin olarak 283 bin 131 firmada gerçekleştirilen denetimler sonucunda toplam 4 milyar 377 milyon TL idari para cezası uygulandı” denildi.
Açıklamaya göre sözleşmenin zayıf tarafını oluşturan tüketicilerin daha etkin koruması ve mağduriyetlerin engellemesi amacıyla 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda değişiklikler yapıldı.
Ticaret Bakanlığının açıklamasında şu ifadeler yer aldı:”29 Mayıs 2024 tarihinde yapılan değişiklikler ile aldatıcı ve yanıltıcı reklamlarla etkin mücadele için Reklam Kurulu’na erişim engeli yetkisi tanındı. Satıştan kaçınmanın ve satış sonrası hizmetlere ilişkin cezalarda caydırıcılığın sağlanması için ceza tutarları artırılmıştır. 30Ekim 2024 tarihinde yapılan değişiklikler ile tüketicilerimize kredi sözleşmelerini dijital ortamda da yapabilmesine imkan sağlandı. Aldatıcı ve yanıltıcı reklamlarda caydırıcılık ve orantılılık ilkesinin karşılanması için Reklam Kurulu’na cezaları 10 katına kadar artırma yetkisi tanındı. Yargının iş yükünün azaltılması ve kamu alacaklarının tahsilin daha hızlı sağlanması amacıyla Reklam Kurulu cezaları da uzlaşma kapsamına alındı.”
Bakanlığın açıklamasında “Türkiye’deki ekonomik büyüklüğü 550 milyon dolar olan ve büyük çoğunluğunun kadınların oluşturduğu 2 milyondan fazla kişinin doğrudan satıcı olarak faaliyet gösterdiği, doğrudan satış sektörünü münhasıran düzenlendi. Böylece ülkemiz AB ülkeleri arasında doğrudan satışları özel olarak düzenleyen ilk ve tek ülke konumunda oldu. 01 Ocak 2024 tarihinde yürürlüğe giren ‘Fiyat Etiketi Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklik ile; lokanta, restoran, kafe, pastane ve benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunulan işletmelerde, tarife ve fiyat listelerinin işyerinin giriş kapısının önüne ve hizmet sunulan masaların üstüne tüketiciler tarafından kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde asılması, takılması veya konulması zorunlu hale getirildi. Düzenleme ile tüketicilerin önceden ve doğru bir şekilde bilgilendirilmesi amaçlandı. 10 Ağustos 2024 tarihinde yapılan değişiklikler ile; cayma hakkının kullanılabileceği mal ve hizmetlere ilişkin sınırlamalar ile iade masraflarının sözleşme ile tüketici tarafından karşılanabileceğine ilişkin hükümlerin yürürlüğü 1 Ocak 2026 tarihine kadar ertelenmiştir. 23 Ağustos 2024 tarihinde yapılan değişiklikler ile; iş yeri dışında kurulan sözleşmelerde tüketicilerin cayma hakkını kullanması kolaylaştırıldı. Tüketicilerin cayma hakkının kapsamı genişletildi. Satıcı ve sağlayıcıların yetki belgesi başvuruları ve yetki belgesinin iptali daha sıkı kurallara bağlandı” denildi.