Karbon salınımını azaltmak, akaryakıt ithalatının önüne geçmek ve tarım üretimini desteklemek gibi nedenlerle benzine karıştırılan biyoetanolde harmanlama oranları tartışılıyor. Biyoetanol Üreticileri Derneği’nin yaptığı açıklamada Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun belirlediği yüzde 2’lik harmanlama oranının üreticileri küçülmeye zorladığı belirtilerek, “Yıllık 215 bin metreküplük üretim kapasitemizin 150 bin metreküplük bir bölümünü kullanabiliyoruz. Biyoetanol tarım ürünlerinden elde ediliyor. Benzinle karıştırıldığı oranda petrol ithalatının da önüne geçiyor. Tarım üretimini ve tarımda istihdamı destekleyen, cari açığı azaltan biyoetanolün harmanlama oranları artırılmalı” ifadeleri kullanıldı.
Türkiye’de %2, AB’de %5 oranında benzin
Dünyanın pek çok ülkesinde yakıt katkısı olarak benzinle harmanlanan biyoetanol, mısır, şeker pancarı, şeker kamışı ve tarım ürünlerinin atıklarından üretiliyor. Yüksek oktan değeri nedeniyle, petrol bazlı yakıtlardan daha verimli yanan biyoetanol, benzinle karıştırıldığında karbon salımını azaltarak, insana zararlı NoX gazlarının açığa çıkmasını engelliyor. Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerde benzin türevlerine yüzde 5-10 oranında karıştırılan biyoetanol, Türkiye’de yüzde 2 oranında benzinle harmanlanıyor.
Biyoetanol Üreticileri Derneği Başkan Yardımcısı Vedat Aydınoğlu, biyoetanol üretiminde kapasite kullanımının giderek azaldığını ifade ederek, “Yüzde 2’lik harmanlama oranıyla yıllık 215 bin metreküplük üretim kapasitemizin 150 bin metreküplük bir bölümünü kullanabiliyoruz” ifadelerini kullandı.

“Biyoetanol, petrol ithalatını azaltır”
Türkiye Biyoetanol Üreticileri Derneği’ne üye 4 büyük üreticinin yıllık üretim kapasitesinin 215 bin metreküpü aştığını belirten Aydınoğlu, mevcut yüzde 2’lik harmanlama oranıyla iç piyasaya sağlanan biyoetanolün yıllık 150 bin metreküp civarında olduğunu dile getirdi. Bu durumun üreticilerin kapasite oranlarını verimli bir şekilde kullanamamasına, yeni yatırımların durmasına ve çiftçilerin üretememesine sebep olduğunu belirten Aydınoğlu, “Tarımsal kökenli olan biyoetanol ülkemizde ağırlıkla mısırdan ve şeker pancarından üretiliyor. Çiftçilerimizin emeğiyle hasat edilen mısır ve şeker pancarı, biyoetanole dönüştürülerek benzinle karıştırılıyor. Yıllık ortalama 150 bin metreküplük benzin tüketimini ikame eden biyoetanol ile 125 milyon dolarlık petrol ithalatı engellenebiliyor. Biyoetanol harmanlama oranının AB ülkelerinde olduğu gibi yüzde 5’e çıkarılması sağlanarak petrol ithalatının önüne geçilebilir, çiftçimizin daha fazla üretmesi sağlanabilir, tarımsal üretim ve istihdam desteklenebilir” dedi.
“Araç performansı olumlu etkilenir”
Biyoetanolün oktan değeri yüksek bir yakıt katkısı olduğunun altını çizen Aydınoğlu, dünyanın pek çok ülkesinde, Türkiye’den çok daha yüksek harmanlama oranlarıyla, uzun yıllardır kullanılan biyoetanolün oldukça güvenli olduğunu söyledi. Oktan değeri yüksek olan biyoetanolün, daha verimli bir yanma sağladığı için karbon salımını azaltarak, insan sağlığına zararlı olan katı partikül ve NoX gazlarının açığa çıkmasını engellediğini dile getirdi. Aydınoğlu, şu ifadeleri kullandı: “Oktan oranı yüksek olduğu için motor sporlarında performans amaçlı olarak da kullanılan biyoetanol, karıştırıldığı oranda araç performansını olumlu etkileyecek, yakıt verimliliğini artıracaktır.”