Cuma, Kasım 21, 2025

Otomotivde yapay zekâ ‘merkeze’ yerleşti

Türkiye Bilişim Vakfı’nın (TBV) platformu Başlangıç Noktası platformu tarafından yürütülen Be Node Research projesi kapsamında Doğuş Otomotiv ve Doğuş Teknoloji iş birliğiyle hazırlanan “Otomotivde Yapay Zekâ: Üretim Dışı Süreçlerde Stratejik Dönüşüm” raporu yayınlandı. Rapor, otomotiv sektöründe yapay zekânın artık yalnızca bir hız aracı değil, kurumsal kültür ve müşteri deneyiminin yapıtaşı haline geldiğini ortaya koydu. Akademik araştırma, saha verileri ve kurumsal uygulama örneklerini bir araya getirerek, Türkiye otomotiv ekosistemi için somut bir dönüşüm yol haritası sundu. Texas Üniversitesi’nden Fatma Tarlacı ve Özyeğin Üniversitesi’nden Çağlar Üçler tarafından kaleme alınan rapor, üretim hattının ötesinde satış, servis, lojistik ve müşteri deneyimi gibi süreçlerde yapay zekânın yarattığı dönüşümü inceledi. 

Rapor, yapay zekânın otomotiv sektöründe artık “yardımcı teknoloji” olmaktan çıkıp, karar alma ve müşteri deneyimi yönetiminin merkezine yerleştiğini vurguladı. Kazanan kurumların yapay zekâyı yalnızca operasyonel verimlilik için değil, güven, kalite ve sürdürülebilirlik için stratejik bir araç olarak konumlandıranlar olacağı belirtildi.


“Yapay zekâ yardımcı pilota dönüştü”

Texas Üniversitesi Öğretim Üyesi Fatma Tarlacı ve Özyeğin Üniversitesi Öğretim Üyesi Çağlar Üçler raporu değerlendirdi. Yapay zekâ sayesinde sürücü ve kullanıcının daha iyi anlaşıldığını söyleyen Tarlacı, “Kişiselleştirmeyi daha önce yapamadığımız derinlikte yapabiliyoruz. Böyle olunca araç sadece bir makine değil, sizi anlayan ve ihtiyacınızı belirleyebilen bir yardımcı pilota dönüşüyor” dedi. Özyeğin Üniversitesi Öğretim Üyesi Çağlar Üçler ise yapay zekânın eskiden fabrikanın içinde olduğunu ve artık oradan çıkıp otomotivde müşteriye dokunan deneyimin bağlayıcı dokusu hâline geldiğini dile getirdi. Üçler, dinamik fiyatlandırmadan AR ve VR tabanlı deneyimlere kadar, daha önce yapılmayan işlemlerin yapılabilir duruma geldiğini söyledi. 


Yapay zekâ marka özgünlüğünü koruyor

Rapora göre otomotiv sektöründe yapay zekâ kullanımı üretimden satış sonrası hizmetlere kadar genişledi. Showroomlarda hiper kişiselleştirilmiş deneyimler, çağrı merkezlerinde bilgiye anlık erişim ve servis operasyonlarında tahmine dayalı bakım süreçleriyle verimlilik artışı sağlandığı belirtildi. Yapay zekâ ajanlarının bu yeni dönemde, çalışanların yanında ikinci bir operatör gibi konumlanarak, insanı istisna yönetimi ve stratejik kararlara odaklanmaya yönlendirdiği ifade edildi. Rapor ayrıca, “tek veri altyapısı-çoklu marka kimliği” denkleminde Doğuş Otomotiv örneğini analiz ederek, ortak zekânın markalar arası dengeyi nasıl koruyabileceğini ortaya koydu. Raporda, her markanın ses tonunu, müşteri beklentisini ve iletişim tarzını ayrı ayrı öğrenen bir yapay zekâ yönetişim modeliyle markaların özgünlüğünü koruduğu dile getirildi.


İnsan ve makine iş birliği

Raporda politika ve strateji önerileri altyapı, ölçüm ve yetkinlik bazında paylaşıldı. Yapay zekânın başarısının veri bütünlüğüyle başladığı ifade edilen raporda, veri kalitesinin artırılması, sistemler arası entegrasyonun sağlanması ve merkezi yönetim mimarilerinin oluşturulmasının kritik adımlar arasında olduğu ifade edildi. Hız, kalite, maliyet, memnuniyet ve kullanım oranlarını kapsayan beş boyutlu KPI çerçevesinin, yapay zekânın etkisini sadece verimlilikte değil, güven ve deneyim düzeyinde de ölçmeye olanak tanıdığı belirtildi. İnsan ve makine iş birliğini güçlendirecek ajan orkestrasyonu, doğrulama süreçleri, etik farkındalık ve ürün odaklı düşünme gibi yeni becerilerin gelecek dönemin kurumsal dönüşüm alanlarını tanımladığı dile getirildi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM