Öztürk, MSC Cruises’ın kış seferlerinin devam edeceğini ancak 2025 nisan ayından itibaren İzmir seferlerini iptal ettiğini duyurdu
İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi ekim ayı olağan meclis toplantısı DTO İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde gerçekleştirildi. Gerçekleştirilen toplantıda, ülke ve bölge denizcilik sektöründeki gelişmeler konuşuldu. Toplantıda konuşan DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, İzmir’de gezilecek yerlerin turistler tarafından tercih edilmediğini ve kruvaziyer gemilerinden MSC’nin İzmir’e gelen hattının kaldırıldığını söyledi. Öztürk, “Kış mevsimi için devam edecek ama nisandan sonra yeni sezonda MSC’nin İzmir durakları kaldırıldı. Nedeni ise yaşam koşulları ve en önemlisi de İzmir’de gezilecek yerin olmaması. Gelen yolcuların arasında memnuniyet anketi yaparlar. Turistler gittiğimiz yeri beğendik demelerine rağmen, taksici, otobüs hizmeti ve esnafla ilgili olumsuz geri bildirimler alındı. Bu yüzden hattı kapattılar” ifadelerini kullandı.
“Çeşme Ulusoy Limanı’na 30 binden fazla yolcu geldi”
İzmir Limanı’na ocak-ekim döneminde 57 gemi ve 150 bine yakın yolcu geldiğini belirten Öztürk, ”Yolcu sayısı geçen yılın beş katına ulaştı. Egeport Kuşadası Limanı aynı dönemde 488 bin gemi ve 702 bin yolcu ağırladı. Çeşme Ulusoy Limanı’na toplam 73 seferde 30 binden fazla yolcu geldi. Ege kıyıları ile Yunan adaları feribot seferlerinde ise bir sezonu geride bıraktık. Çeşme-Sakız hattında 174 bin yolcu, Kuşadası-Samos hattında 122 bin yolcu, İhsan Alyanak ve Aziz Sancar Gemileri ile İzmir Limanı-Midilli arasında 15 binden fazla yolcu seyahat etti” dedi.
“Konteyner fiyatları 3 bin 95 dolara geriledi”
Kızıldeniz krizi ile deniz taşımacılığında yaşanan navlun artışının, yerini gerilemeye bıraktığını belirten Öztürk, “Konteyner navlunları 14 haftadır sürekli düşüyor. Dünya Konteyner Endeksi 24 Ekim’de 3 bin 95 dolara kadar geriledi. Bildiğiniz gibi navlunlar pandemi döneminde 10 bin doları aşmıştı. Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı’nın bu ay açıkladığı Deniz Taşımacılığı 2024 Değerlendirmesi Raporu’nda özellikle deniz geçiş noktalarının seyrine dikkat çekildi. Panama Kanalı ve Süveyş Kanalı özelinde iklim değişikliği ve jeopolitik gerilimlerin yol açtığı aksaklıkların, küresel ticaret ve tedarik zincirlerini önemli ölçüde risk altına soktuğu ifade ediliyor. Navlun fiyatlarındaki artışın tüketici fiyatlarındaki artışa yol açacağının, özellikle bizim gibi gelişmekte olan ülkelerin taşımacılık maliyetlerindeki artıştan daha fazla etkileneceğinin altı çiziliyor. Lojistik performansımızı artıracak yatırımlar yaptığımız ölçüde, ülke olarak bu riskleri azaltabileceğiz. Küresel durağanlığı ve ülkemizin dış ticaret hacmindeki düşüşü, limanlarımızın performansı üzerinden kolaylıkla izleyebiliyoruz. Bu yılın Eylül ayında limanlarımızda elleçlenen konteyner miktarı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,4 arttı. Ocak-eylül 2024 tarihlerindeki artışın yüzde 8,2 olduğu dikkate alındığında, konteyner elleçleme rakamlarında yavaşlamayı görebiliyoruz. Limanlarda katı-sıvı her çeşit yük elleçlemesi ise 398 milyon ton oldu” diye konuştu.
“İş dünyasının enflasyon beklentisi çok daha yüksek”
Uygulanmakta olan ekonomik programın etkilerini iç piyasada daha yoğun şekilde hissetmeye başladıklarını dile getiren Öztürk, “Merkez Bankası, bu ay da faizleri sabit tutarak sıkı para politikasının devam edeceği mesajını verdi. Yeni vergi düzenlemelerinin, asgari ücret artışının konuşulduğu bir dönemde, sanayi üretiminde sert düşüş yaşandı. İhracatımız ise giderek durgunlaşıyor. Orta Vadeli Program’da (OVP) enflasyon tahmini yüzde 17,5 olarak belirlenirken, maalesef halkın ve iş dünyasının enflasyon beklentisi çok daha yüksek. 2025 yılı için her açıdan tedbirli olmak gerekiyor. Yılın son çeyreğine girdiğimizde Dünyadaki gelişmeler de pek iç açıcı değil. Kuzeyimizde ve güneyimizde savaş tüm şiddetiyle devam ediyor. En büyük ihracat pazarımız olan Almanya’nın durgunluğun içinde olduğu aşikâr. Bir yandan Çin’i baskılamak için vergi silahını her fırsatta kullanan Batı, diğer yandan Çin’in büyüme oranlarındaki düşüşten dolayı endişe duyuyor. 5 Kasım’daki ABD başkanlık seçimlerine sayılı gün kala, iki aday arasındaki kıyasıya yarış, gelecek beklentilerini daha kritik hale getiriyor” ifadelerini kullandı.
Yılın ilk dokuz ayında Aliağa Limanları’nda 1 milyon 600 bin TEU, İzmir Limanı’nda ise 200 bin TEU konteyner elleçlendiğini vurgulayan Öztürk, “İzmir Limanlarının bu yılı 2 milyon TEU’nun üzerinde elleçleme rakamı ile kapacağını söyleyebiliriz. İzmir Alsancak Limanı üzerindeki belirsizliğin kalkması, verimli bir işletme modeli ile limanın performansının artırılması en büyük dileğimiz” diye belirtti.