Elektrikli araçların yaygınlaşması, dünyadaki otomotiv endüstrisinde köklü bir değişim sürecini de beraberinde getiriyor. Çinli üreticilerin teknoloji geliştirme hızının küresel dengeleri değiştirdiği bu süreçte, patent savaşları da kızışıyor. Patent sayılarındaki artış üretim ve istihdamın da artmasına zemin oluşturduğu için toplumsal kalkınma açısından önemli bir gösterge olarak öne çıkıyor. Yılın ilk 8 aylık döneminde Türkiye’de elektrikli araç (EV) satışları yüzde 36 artarak 120 bin 857 adede çıktı. İlk 7 aylık dönemde ise dünya genelinde bir önceki yıla göre yüzde 28 artışla 10,7 milyon EV satıldı. Küresel sektör piyasası üzerine konuşan LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, Türkiye’nin patent üretiminde Avrupa ortalamasının üzerinde bir performans sergilediğini fakat lider ülkelerin gerisinde kaldığını dile getirdi.
Türkiye liderliğe ulaştı
2025’in Ocak–Temmuz döneminde dünya genelinde bir önceki yıla göre yüzde 28 artışla 10,7 milyon EV satıldı. Türkiye’nin EV satışlarında dünya liderliğine ulaştığını söyleyen LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, Güney Kore, Çin ve Japonya inovasyon kapasitesiyle öne çıktığını vurguladı. Avrupa ülkelerinde patent başvurularının daha düşük seviyelerde olduğunu ifade eden Nazik, “Yılın ilk 8 aylık döneminde Türkiye’de EV satışları 51 bin 144 adetten 120 bin 857 adede çıkarak yüzde 136 büyüdü. Bu performansla Türkiye, söz konusu dönemde dünya lideri konumuna yükselerek küresel trendin de üzerinde bir başarı sergiledi” dedi.

Küresel EV satış tahmini 21,8 milyon
BloombergNEF, yıl sonu küresel EV satış tahminini 21,8 milyon adede yükseltti. EY satışlarında bölgesel dağılımda Çin geçen yıla göre yüzde 29 yükselişle 6,5 milyon, Avrupa yüzde 30 artışla 2,3 milyon, Kuzey Amerika yüzde 3 yükselişle 1 milyon ve diğer ülkeler ise yüzde 42 artışla 0,9 milyon adetle pazarın büyümesini sürükledi.
Çin’in 1 milyon 591 bin adet yıllık patent başvuru sayısı ile dünyada yapılan toplam patent başvurusunun yüzde 48’i’ni oluşturduğunu aktaran Nazik, “Dünya genelinde otomotivde yapılan her 2 patent başvurusundan 1 tanesi Çin tarafından yapılıyor. Bu, ilerleyen yıllarda Çin’in Dünya’daki ekonomik pozisyonu açısından çok önemli bir göstergeyken Çin’i; ABD, Japonya ve Güney Kore izliyor” ifadelerini kullandı.
“Teşvik ve iş birlikleri önemli”
Türkiye’nin patent üretiminde Avrupa ortalamasının üzerinde bir performans sergilemesine rağmen lider ülkelerin gerisinde kaldığını ifade eden, Nazik, yerli sanayinin, üretimin ve istihdamın gelişimi açısından mutlak rakamlarda kat edilmesi gereken bir yol olduğunu söyledi. Özel sektörün Ar-Ge yatırımlarının son yıllarda yükselişte olduğunu belirten Nazik, sürecin sürdürülebilir olması için hem kamu teşvikleri hem de üniversite–sanayi iş birliklerinin kritik öneme sahip olduğunu dile getirdi.
Elektrikli kamyon yaygınlaşıyor
Elektrikli dönüşümün yalnızca binek otomobillerle sınırlı olmadığını dile getiren Nazik, elektrikli otobüslerde Çin’in açık ara lider olduğunu söyleyerek Avrupa ve ABD’de kamu alımlarında elektrikli araç payının hızla arttığını dile getirdi. Nazik, şu ifadeleri kullandı: “Türkiye’de Temsa, Otokar ve Karsan gibi markalar ihracatta güçlü konumda. Elektrikli kamyon ve hafif ticari araçlar ise özellikle lojistikte ve şehir içi dağıtımda yaygınlaşıyor. Elektrikli trenler Avrupa ve Çin’de şimdiden demiryolu hatlarının yüzde 60–70’ine ulaştı. Almanya, Fransa ve Japonya bataryalı ve hidrojenli tren yatırımlarında öncü. 2030’a gelmeden birçok ülkede dizel otobüs satışlarının tamamen sona ermesi mümkün. Türkiye’de üretici firmalarımız bu dönüşümde güçlü ihracat fırsatları yakalayabilir.”