PwC tarafından hazırlanan Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2023-2027 raporu yayınladı. Bu yıl 24’üncüsü açıklanan rapora göre 2022 yılında küresel eğlence ve medya sektöründe toplam gelir yüzde 5,4 oranında artarak 2,3 trilyon dolara çıktı. Bu sonuca göre COVID-19 pandemisi sonrası 2021 yılında kaydedilen yüzde 10,6’lık büyüme oranında bir yavaşlamaya yaşandığı ortaya çıktı. Türkiye eğlence ve medya sektörü pazarı 2022 yılında 5,5 milyar dolar olurken, bunun 1,6 milyar doları internet reklamcılığından elde edildi. PwC’nin 53 bölgede, 13 eğlence ve medya segmentini kapsayan Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2023-2027 araştırmasında, reklam verenler ve tüketicilerin medya harcamalarıyla ilgili analizlerle birlikte sonraki 5 yıla ilişkin tahminlere yer verildi. 24’üncü kez hazırlanan araştırmaya göre internet reklamcılığı yükselişini sürdürdü, oyun sektörü de güçlü büyüme potansiyeli ile öne çıktı. Teknoloji, sektörün en önemli itici güçlerinden biri olarak öne çıkarken, üretken yapay zekâ ve metaverse, eğlence ve medya deneyimini dönüştürerek yeni fırsatlar sunuyor.
PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Lideri Murat Çolakoğlu, hazırlanan rapora ilişkin değerlendirmede bulundu. Raporun, eğlence ve medya sektöründe beklentilerin yeniden şekillenmesine yönelik derinlemesine bir bakış açısı sunduğunu ifade eden Çolakoğlu, “Araştırma bulgularına göre pandeminin ardından ciddi bir artış gösteren sektör büyüme hızının gelecek beş yıl içinde düşme eğilimine gireceği öngörülüyor. Bu durum, şirketleri mevcut ve gelecekteki sektör ve tüketici trendlerini de dikkate alarak yepyeni stratejiler geliştirmeye zorluyor” dedi.
Araştırmanın Türkiye bulgularına bakıldığında 2022’de toplam 5,5 milyon ABD dolarına ulaşan sektör büyüklüğünün, 2,4 milyon ABD dolarının internet erişimi segmentinden üretildiğini kaydeden Çolakoğlu, “Bu gelirin yaklaşık yüzde 77’si mobil internet erişiminden elde ediliyor. E-ticaret ve dijital platformlarda geçirilen sürenin artması nedeniyle, internet reklamcılığı büyümenin güçlü bir katalizörü. Bu segmentin gelirlerinin 2027’ye kadar yüzde 8,6 CAGR (Yıllık Bileşik Büyüme Oranı) ile artarak 2,3 milyar ABD dolarına ulaşması öngörülüyor. Diğer yandan dünyada olduğu gibi halen Türkiye’de de önemini koruyan TV reklam pazarı, COVID-19 krizinden bu yana 2021’de yüzde 36 ve 2022’de yüzde 35 daha büyüyerek 448 milyon ABD dolarına ulaştı. Araştırmaya göre büyüme yavaşlayacak ancak segmentin yüzde 3,8’lik bir Bileşik Büyüme Oranıyla 2027’de 539 milyon ABD Dolarına ulaşması bekleniyor. Ayrıca, Türkiye’de podcast segmenti de gelişmeye devam ediyor. 2022’de aylık dinleyici sayısının yüzde 13,8 artarak 11 milyona ulaşması, sektörün ne kadar dinamik bir potansiyele sahip olduğunun bir göstergesi” diye konuştu.
Reklamcılık trilyon dolarlık ilk pazar olabilir
Rapora göre, e-ticaret ve dijital platformlarda geçirilen sürenin artmasıyla, önümüzdeki yıllarda tüm dünyada şirketler satın alma ve karar aşamalarında tüketicilere ulaşabilmek için çok daha fazla harcama yapacak. Reklamcılığın 2025 yılında en büyük kategori olarak tüketici harcamalarını geride bırakacağı öngörülüyor. Internet reklamcılığı kategorisi, 2022’de yüzde 8,1 oranında büyüme kaydederek büyümenin güçlü bir katalizörü oldu. Rapor, küresel reklamcılık gelirlerinin 2022-2027 arasında, 763,7 milyar ABD dolarından 952,6 milyar ABD dolarına yükselerek yılda yaklaşık yüzde 4,5’lik bir yıllık bileşik büyüme oranına ulaşacağını da gösteriyor. Bu eğilime göre, reklamcılık yıllık geliri 1 trilyon ABD dolarına ulaşan üç ana eğlence ve medya kategorisi içinde ilk kategori olma yolunda. Üçüncü ana kategori olan internet erişiminin de 2026 yılında tüketici harcamalarını geride bırakacağı tahmin ediliyor.
Tüketicinin eğlence ve medyaya yönelik harcamalarının genel harcamalar içerisindeki payının azalacağını gösteren rapora göre 2023’te ortalama kişisel gelirin yüzde 0,53’ü olan kişi başı tüketici harcamaları, 2027’de yüzde 0,45’ini oluşturacak. Rapor, tüketici harcamalarının eğlence ve medya ürün ve hizmetlerine yönelik etkisinin azaldığına ve reklamcılığın etkisinin artışına dikkat çekiyor. Bu trend, sektör liderleri için şartları değiştiren ve kapsamlı bir yeniden değerlendirme ve değişimi zorunlu kılan etkenler arasında yer alıyor. PwC’nin 26. Küresel CEO Araştırması’na göre, eğlence ve medya sektörü CEO’larının yüzde 40’ı mevcut iş modellerinin on yıl içinde sürdürülebilir olmayacağı da dikkate alındığında, şirketlerin durumun aciliyetini fark etmesinin önemi anlaşılıyor. Türkiye’nin internet reklamcılığı pazarının toplam gelirleri 2022 yılında 1,6 milyar dolara ulaştı ve bu gelirlerin 2027’ye kadar yüzde 8,6 yıllık bileşik büyüme oranı ile artarak 2,3 milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor.