E-ticarette enflasyon ve kayıt dışılıkla mücadele için sektörle ortak hareket edilecek. 1 Ocak 2025’te devreye girecek stopaj düzenlemesi masaya yatırılacak. Sektör stopajın binde 5’i geçmemesini talep ediyor
SEDA GÖK
Hazine ve Maliye Bakanlığı, tüketicilerin e-ticarette fiyat artışına maruz kalmaması için stopaj düzenlemesini yeniden gündemine aldı.
“Kayıt dışılık ve enflasyon artar” uyarılarını dikkate alan Bakanlık, 1 Ocak 2025 tarihinde devreye girecek olan stopaj düzenlemesi için firmaların elektronik pazaryerlerinde yapacağı satışlardan peşinen gelir ve kurumlar vergisi stopajı alınması çalışmasını gözden geçirecek. Bu sayede e-ticarette olası fiyat artışlarının önüne geçilmesi hedefleniyor.
Kurumlar Vergisi Kanunu’nda yapılan değişiklikle 1 Ocak 2025’ten sonra firmalara elektronik pazaryerlerindeki mağazalarından yaptıkları her bir satış için e-ticaret platformlarına gelir veya kurumlar vergisi stopajı yapması öngörüldü. Yeni yılda başlaması planlanan yeni sistem ile e-ticaret platformları, satıcılardan vergi kesintisi yaparak maliyeye ödeme gerçekleştirecek.
Oranı Cumhurbaşkanı belirleyecek
Gelir İdaresi Başkanlığı’nın yayınladığı tebliğ taslağına göre kanuni stopaj oranı gelir vergisi mükellefleri için yüzde 15, kurumlar vergisi mükellefleri için yüzde 25 olması öngörüldü. Nihai stopaj oranı Cumhurbaşkanı Kararıyla belirlenecek. Yapılacak stopajlar satıcıların geçici vergi ve yıllık gelir/kurumlar vergisi beyannamelerinde hesaplanan vergiden indirilecek. İndirilemeyen kısmın nakden veya mahsuben iade alınması sağlanacak. Stopaj KDV hariç satış tutarı üzerinden yapılacak.
Bu modelleme ile bir firma kendi internet mağazası dışında bir e-ticaret platformunda bir ürün satarsa doğrudan stopaj yani vergiye muhatap olacak. Sektör ise peşin alınacak vergilerin, aynı oranda ürünler üzerinde istenmeyen fiyat artışlarına sebebiyet vereceğini ve firmaların kayıt dışılığa yönelebileceğine dikkat çekiyorlar.
Fiyat artışlarının özellikle kâr marjının ve platform komisyonlarının düşük olduğu cep telefonu, beyaz eşya gibi ürünlerin bulunduğu elektronik ve ev aletleri kategorisinde daha belirgin olacağının da altı çiziliyor.
Düzenlemenin enflasyona etkisi hesaplanacak
Düzenleme kapsamında stopaj oranının daha düşük olarak yeniden belirlenmesi beklenirken, platform ve satıcıların stopaj düzenlemesi için gereken finansal ve teknolojik altyapıyı geliştirmelerine zaman sağlanması açısından geçiş süreci olarak 6 ay için stopaj oranının yüzde 0 olarak belirlenmesi yönünde talepleri bulunuyor.
Hazine ve Maliye Bakanlığı, enflasyonla mücadele hedeflerinin sekteye uğramaması açısından düzenlemeyi yeniden masaya yatırarak kapsamlı bir çalışma yapması bekleniyor. Yapılacak çalışma neticesinde fiyatların yükselmesine sebebiyet verecek olası bir duruma müsaade edilmemesi ve e-ticaret ekosisteminin zarar görmemesi sağlanacak. Bakanlık yapacağı çalışmanın enflasyona etkisini de hesaplayacak.
Sektörün isteği binde 5’in altında stopaj
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, mevcut düzenlemede e-ticaret ekosistemi açısından en kritik hususun tevkifat oranı olduğunu söyledi. Bu oranın binde 1-5 arasında olmasını beklediklerini ifade eden Ekmekçi, “Yüksek stopaj oranı, birçok işletmenin e-ticaretten uzaklaşmasına neden olacak, e-ticaret dışı kanalların haksız bir rekabet üstünlüğü elde etmesine yol açacak ve bu da tümüyle kayıt içinde olan bir e-ticaret alanının küçülmesine neden olacak. Bu uygulamanın yürürlüğe girdiği yerlerde yaşanan sorunlar nedeniyle bu uygulamadan vazgeçildiği veya oranların çok düşük belirlendiğini görüyoruz. Nitekim Hindistan’da yüzde 1 ile başlanan e-ticarete vergi kesintisi uygulamasında, stopaj oranı Ekim 2024 itibariyle yüzde 0,1’e indirildi” diye konuştu.