Global bilgi hizmetleri şirketi NielsenIQ, Türkiye’de sigara ve alkol hariç FMCG (Hızlı Tüketim Ürünleri) perakendesinin 2023 yılının ilk 8 ayında yüzde 86 büyüdüğünü açıkladı. Hacimsel daralma yaşayan dünya ve Avrupa FMCG pazarında, Türkiye’nin pozitif hacim performansıyla diğer ülkelerden güçlü biçimde ayrıştığını vurgulayan NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, kişisel bakım, ev temizliği ve gıda kategorisi altında özellikle atıştırmalık ve içecek gruplarının güçlü hacim ve ciro performansıyla büyümeyi öne taşıdıklarını söyledi. Erdoğan, ilk 8 ayda ciro payını en çok arttıran ilk 3 kategoride gazlı içecekler, çerez ve kuruyemişin yer aldığını kaydetti.
“Tüketiciler daha az harcama eğiliminde”
Ekonomik koşulların, kısıtlı hane gelirlerini yönetmek için tüketicileri önlem almaya sevk ettiğini paylaşan Erdoğan, hane gelirini yönetmek için ilk 3 sırada alınan aksiyonların ‘gereksiz harcamaları kesmek’, ‘belirli bir bütçeye bağlı kalmak’ ve ‘en düşük fiyatlı ürünü almak’ şeklinde olduğunu söyledi. Harcamaları yönetmek başlığında alışverişçilerin ev dışı tüketimi azalttıklarını vurgulayan Erdoğan, özellikle ‘Ev dışında yemek, ev dışı eğlence, giyim ve dışarıdan yemek siparişi’ kalemlerinde, tüketicilerin daha az harcama eğiliminde olduklarına dikkat çekti. Buna karşılık özellikle taze gıda, taze et ve süt ürünlerinde daha fazla harcama eğilimi olduğunu ve alışverişçilerin ev içi tüketime yöneldiğini vurguladı.
“Buğday ürünleri % 35 büyüdü”
Gıda başlığı altında tarımsal ürünlerin ve özellikle de buğday kaynaklı ürünlerin önemine değinen Erdoğan, “Gıdadaki büyüme trendinin aslında yeni/kısa vadeli bir trend olmadığını görmekteyiz. 2015 yılından bu yana bileşik yıllık büyüme rakamlarına (CAGR) bakacak olursak, gıda kategorisinin yüzde 28,5, gıda altında tarım ürünlerinin yüzde 28,7, buğday ürünlerinin ise yüzde 35 büyüdüklerini görmekteyiz. Bu bize tarımsal üretimin önemini göstermekte” dedi.
E-ticaret cirosu 8 ayda %131 arttı
E-ticaret gerçekleşmelerini paylaşan NielsenIQ Türkiye Perakende Hizmetleri Direktörü Serhat Sükan ise e-ticaret cirosunun 2023’ün ilk 8 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 131 oranında büyüdüğünü kaydetti. Sükan, Kişisel Bakım, Ev Bakım, Yiyecek ve İçecek gruplarında E-Ticaret performansının özellikle yüksek olduğunu; bu kategorilerde FMCG E-Ticaret paylarının geçen yılın aynı dönemine kıyasla yükseliş kaydettiğinin altını çizdi.
İklim değişikliği tüketici ajandasına yerleşti
Yakın geleceğe ilişkin tüketici endişelerine değinen Sükan, “Değişen ekonomik koşullarla birlikte artan gıda fiyatları ve ekonomik durgunluk gibi endişelerin ilk sıralarda yer aldığını görmekteyiz. Ancak daha önce alt sıralarda yer alan bir faktör var ki, bugün bu listede 5’inci sırada. Bu da küresel iklim değişikliği başlığı” dedi. Sükan, artan gıda fiyatlarını da etkileyen bir başlık olarak küresel iklim değişikliği ve sürdürülebilirlik başlıklarının tüketici ajandasında önemli bir yeri olduğunun altını çizdi.
Sürdürülebilirliğin alışverişçilerin çoğu için önemli bir konu olduğunu paylaşan Sükan, geçmiş 2 yıla bakıldığında bu önemin daha da arttığını paylaştı. Sükan “Global ölçekte yaptığımız bir araştırma, çevre dostu/sürdürülebilir bir ürün portföyü olmasının, alışverişçilerin marka seçimini etkileyen başlıca faktörler arasına girdiğini göstermekte” diye konuştu.