Pazar, Kasım 10, 2024

Anneler Günü’nde en çok tercih edilen çiçek ‘orkide’

Anneleri anmak ve onurlandırmak için dünyanın birçok ülkesinde kutlanan Anneler Günü’ne sayılı günler kaldı. Evlatlarına emek vererek yetiştiren annelerin bu özel günü coşku ve sevinç içinde kutlanıyor. İnsanlar ne hediye alsam diye düşünüyor. Kimi tüketici online sitelerden hediye almayı tercih ederken, kimi tüketici de esnaflardan almayı tercih ediyor. Anneler Günü’nde annelere en çok tercih edilen hediyelerden biri de çiçek oluyor. İzmir Çiçekçiler Odası Başkanı Kazım Kış, hareketliliğin başladığını ve en çok talep gören çiçeğin orkide olduğunu söylerken, Tarihi Kemeraltı Derneği Başkanı Semih Girgin ise esnafın Anneler Günü’nde yoğunluğun olmadığını vurguladı.


“Annelere genelde saksı çiçek alınıyor”

Çiçek satışlarını değerlendiren Kış, “Genelde anneler gününe saksı çiçekleri çok tercih ediliyor. Orkideler çok tercih ediliyor, orkidenin satışı şu anda bin TL. Yani bunu da önceden bin TL’ye satıyordu, şimdi bin TL’ye satıyordu. Mesela buketler örnek veriyorum, buket yaptırmak isterseniz, bütçeye göre buket yapılıyor. 500 TL’ye de buket istiyorlar bin TL’ye de buket isteyebiliyorlar. Yani müşteri talep ediyor, biz ona göre hazırlığımızı yapıyoruz. En uygun çiçek bir tane gül almak isterlerse güzel bir ambalajla 100 TL’den alabiliyorlar” diye konuştu.


“Mazot fiyatları bizi çok zorluyor”

Çiçek kooperatifinde fiyatların yüksek olduğunu vurgulayan Kış, “Buraya Türkiye’nin çeşitli illerinden de gelen çiçekçi esnaflar var. İzmir üretim bölgesi olduğu için buradan talepleri oluyor. O yüzden fiyatlar yüksek. 10-11 Mayıs’ta mezat var. İnsanlar buradan çiçek almaya çalışıyorlar ama pahalı. Geçen sene de hemen hemen rakamlar böyleydi. Tabi bunun içine genel giderler oluyor, bir tane çiçek sipariş veriyorlar. Adrese teslim istiyorlar. Bunlar da bu fiyatların içerisinde ama çok uzak olursa, onlara yol parası ekleniyor. Ama geçen sene satılan fiyatlarla, bu sene satılan fiyatlarla çok ciddi böyle uçururum yok. Bizde fiyat artışı yok. Biz az kazanalım ama işte bugünü değerlendirelim, satış yapalım diye düşünüyoruz. Biz kârımızdan da fedakârlık yapıyoruz. Maliyetlerimizde de artış var. En basit mazot fiyatları ve personel giderleri çok arttı. En büyük sıkıntımız artan mazot fiyatları. Biz götürdüğümüz çiçekten içine artık yol parası olarak ekleyemiyoruz. O zaman da çok fiyatlar yüksek çıkıyor” ifadelerini kullandı.

“Çiçeğin olmadığı bir hayat yok”

Bazı siyasi konuşmacılarının sektörü hedef alan açıklamalar yaptığını ifade eden Kış, “Bir siyaset adamı yaptığı açıklamada sevdiklerinize çiçek göndermeyin, onun yerine bağış yapın ifadelerini kullandı. Çiçeğin gönderilmediği, çiçeğin olmadığı bir hayat yok ki. Sevdiğini göstermenin en uygun yolu çiçek almaktır. Sektörümüzü hedef alan açıklamalar, çiçekçi esnafını özellikle özel günler yaklaşırken üzücü bir durum yarattı. Neden çiçekçiler hedef alınıyor? Biz bu çiçekleri üretenden alıyoruz, tüketiciye satıyoruz. Evimize ekmek parası götürüyoruz. Böyle eylemleri şiddetle kanıyoruz. İnsanların kafasında niye çiçek göndermeyin gibi söylemler yaparak bir soru işareti bırakılıyor” dedi.


Esnafın Anneler Günü’nden umudu yok

Birçok tüketici kolay ve daha ulaşılabilir olduğu için annelerine e-ticaret sitelerinden hediye almayı tercih ediyor. Bu durum esnafı olumsuz etkilese de bazı tüketiciler hediyeleri dokunarak, görerek almayı tercih ediyor. Esnafın satışlarını değerlendiren Tarihi Kemeraltı Derneği Başkanı Semih Girgin, “Uzun zamandan beri Anneler Günü’nü biz güzel bir şekilde geçiremiyoruz. Kemeraltı, eski Anneler Günü’nün yoğunluğunu, fiyatlardaki artışın ve insanların alım gücünün dengesi yüzünden yaşayamıyoruz. Bizi mutlu eden bir gün değil. Çok küçük hediyeliklerle geçiriyor insanlar. Eskiden insanlar annelerine kazak, bluz, kıyafet alırdı. Yeni neslin bakış açısı çok daha farklı. Onları bir yere götürmeyi tercih ederek kutluyorlar. Çarşıya yansıyacak, bize kazanç olarak dönecek çok fazla bir şey yok” diye konuştu.


“E-ticaret siteleri esnafı olumsuz etkiliyor”

Online sitelerin her zaman esnaf için dezavantaj olduğunu belirten Girgin, “Ama bizim toplumumuz yeni nesil dışındakiler hala mala dokunarak almaktan yana. Çünkü baktığınız kurumsal firmaların dışında bildiğiniz marka değilse ürün geldiğinde hayal kırıklığıyla karşılaşıyorlar. Geri iade yapıyor ya da bir şekilde kabul ediyor. Bu bizim için en büyük rakip. Dünyanın da geldiği durumda bu da kaçırılmaz. İster istemez rakibe karşı bizde bu şartlarımızı göre zorluyoruz. Çünkü bizim buradaki kiramız, buradaki çalışanların maaliyeti, ürün maaliyeti, kargosu derken hepsi çok yüksek. Online sitelerde aşırı bir maliyet yok. Bize gelen müşteriyi en iyi şekilde hizmet edip onu istediğini verip, onu mutlu ederek çıkması için çalışıyoruz” ifadelerini kullandı.


“Anneler Günü’nde satışlarda yüzde 50’lik bir artış bekliyoruz”

Anneler Günü’ne sayılı günler kala perakende sektörü de hareketlenmeye başladı. Anneler Günü’nde en çok airfryer, çay kahve makinesi gibi küçük elektrikli ev aletleri, ev tekstili, mutfak eşyaları gibi ürün grupları satılırken Züccaciye sektörünün çatı derneği Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz, sektörün iç pazarda satış ivmesini en çok Anneler Günü’nde ve düğün alışverişinde artırdığını belirtti. Bu dönemde internetten satışların da yoğunlaştığına ve Anneler Günü’nde satışlarda yüzde 50’lik bir artışın yaşanacağına dikkat çeken Öksüz, satışlarda minimum yüzde 50 oranında bir hareketlilik beklediklerini ifade ediyor. Öksüz, “Son yılların en çok mağazalaşırken markalaşan sektörlerinden biri züccaciye sektörü oldu. Güçlü çeyiz kültürünün yanında özel günlerle birlikte değişen trendler de ev eşyasına olan ilgiyi artırdı. Markaların yaptığı kampanyalarla birlikte online kanalın da güçlenmesi satışlara olumlu katkı sundu” diye konuştu. 


“Anneler Günü e-ticaret hacmine 50 milyar TL katkı sağlayacak”

Anneler Günü’ne sayılı günler kala e-ticarette hareketlilik daha da arttı. IdeaSoft CEO’su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, yaklaşan Anneler Günü’nün e-ticaret hacmine yaklaşık 50 milyar TL’lik katkı sağlayacağını, ortalama sepet tutarının ise 2 bin 500 TL’ye ulaşmasını beklediklerini açıkladı. Öne çıkan sektörler ise küçük ev aletleri, cep telefonu, tablet, kozmetik, giyim, ayakkabı, çanta ve mücevherat.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM