Cuma, Eylül 20, 2024

Navlun maliyetinin %50’si mazota gidiyor

Tırport Insights verileri, Türkiye’de karayolu nakliye bedellerinin Avrupa’nın iki katı seviyesinde olduğuna dikkat çekiyor


Yük taşımalarının yüzde 90’nın karayollarıyla yapıldığı Türkiye’de, ‘navlun’ alarm veriyor. Avrupa’nın en büyük kamyon pazarına sahip Türkiye’de navlun, maliyetleri kurtarmaktan artık çok uzak.  Türkiye ile Avrupa arasındaki navlun makasının her geçen gün artmaya devam ettiğini söyleyen Tırport Kurucu Ortağı Dr. Akın Arslan, “Avrupa’da navlunun yüzde 25’i mazot maliyetiyken, Türkiye’de yüzde 50’si mazota gidiyor. Tabi burada başka bir parametre daha var. Avrupa’da mazot maliyeti hesaplanırken ‘gidiş’ artı ‘boş dönüş’ olarak dikkate alınırken, Türkiye’de tek yön gidiş olarak dikkate alınır. Boş dönmek zorunda kalan kamyon, zarar eder. Örneğin, bir kamyon 400 kilometre üzeri yol yaptığında, dönüş yükü organizasyonu yapamadan dönerse, zarar edebiliyor. Bu nedenle, birçok büyük firmanın nakliye satın almacıları bakkal hesabı ile ‘gidilecek kilometrede yakılacak mazot gideri X 2’ formülü ile navlun hesaplamaya başladı. Navlunu oluşturan bilimsel maliyet merkezleri yok sayılıyor.  Bu durum nakliye sektörünü, özellikle de bu sektörün bel kemiği durumunda olan bireysel kamyon sahiplerini çok zorluyor” dedi.


Binlerce kamyon sahibi icralık olabilir

Yollarda ticari yük taşıması yapan kamyonların yüzde 85’ten fazlası bireylere ait kamyonlar olduğunu hatırlatan Dr. Arslan, artan maliyetleri yönetemeyen binlerce kamyon sahibinin icralık olabileceğine işaret ederek, “Türkiye’nin en büyük lojistik firmaları bile günlük kontrat taşımalarının çok büyük bir kısmını spottan bulup tek yön iş verdikleri kamyonlarla (self-owned) yapıyorlar. Türkiye’de yaklaşık 550 bin, 16 ton ve yukarısı tonaja sahip ticari yük taşımacılığı yapan Kamyon/TIR var. Bunların 380 bini şahısların sahip olduğu kamyonlar. Günde 80 milyon dolar navlun ödemesinin yapıldığı sektör, aynı zamanda büyük bir finansman kıskacında. Aylık finansman maliyetleri yüzde 7’leri buldu. Bir haftalık ödeme gecikmesi bile nakliyeciye yüzde 2’ye varan oranda kayıp yaşatıyor. Koca koca global firmalar bile çeşitli bahanelerle ödemeleri asgari 1-2 hafta geciktiriyor. Sektörde büyük bir sessiz çığlık var. Bu şekilde giderse binlerce kamyon sahibi icralık olacak, kamyonunu ve ekmek teknesini kaybedecek, yüzlerce lojistik firması yönetemediği artan maliyetler yüzünden iflas edecek” diye konuştu.

Nakliye bedelinin %51,2’sini akaryakıt giderleri oluşturuyor
Tırport Insights, 2024 yılının ocak-temmuz dönemindeki göre navlun maliyeti oranlarını paylaştı. Buna göre, Türkiye’de nakliye bedelinin yüzde 51,2’sini akaryakıt, yüzde 7,6’sını finansman, yüzde 6,3’ünü amortisman ve bakım, yüzde 4,1’ini seyahat ve konaklama, yüzde 2,6’sını lastik, yüzde 26,1’ini sürücüye kalan navlun bedeli ve yüzde 2,1’ini ise diğer giderler oluşturuyor. Türkiye’de gerçekleşen karayolu nakliye bedellerinin yarısı akaryakıta gidiyor ve bu oran Avrupa ile kıyaslandığında 2 katı seviyesinde.
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM