Çarşamba, Eylül 17, 2025

Sanayi üretimi Euro Bölgesi’nde sabit kalırken AB’de %0,3 arttı

Avrupa Birliği İstatistik Ofisi (Eurostat) tarafından beş veri yayımlandı. Bunlar, işgücü piyasası, demir yolu güvenliği, binek otomobiller, 2024’ün üçüncü çeyreğindeki işgücü piyasası akışları ve 2024 Eylül ve Ekim ayı Euro Bölgesi’nin ve AB’nin sanayi üretim verileri olarak yer alıyor. Eurostat’ın ilk tahminlerine göre, Ekim 2024’te mevsimsellikten arındırılmış sanayi üretimi Euro Bölgesi’nde sabit kaldı ve AB’de Eylül 2024’e göre yüzde 0,3 arttı. Eylül 2024 itibarıyla sanayi üretimi Euro Bölgesi’nde yüzde 1,5, AB’de ise yüzde 1,4 düştü. Ekim 2024’te sanayi üretimi Ekim 2023’e göre Euro Bölgesi’nde yüzde 1,2, AB’de ise yüzde 0,8 azaldı. Euro Bölgesi’nde Ekim 2024’te sanayi üretimi Eylül 2024 ile karşılaştırıldığında, ara mallarda sabit kalındı. Enerjide yüzde 1,9 azalış, sermaye mallarında yüzde 1,7 artış, dayanıklı tüketim mallarında yüzde 1,8 azalış, dayanıksız tüketim mallarında ise yüzde 2,3 oranında düşüş yaşandı.AB’de endüstriyel üretim, ara mallarında yüzde 0,2 artış, enerjide yüzde 1,3 azalış, sermaye mallarında yüzde 1,7 artış, dayanıklı tüketim mallarında yüzde 0,7 azalış, dayanıksız tüketim mallarında ise yüzde 1,3 oranında düşüş yaşandı. Aylık en büyük artışlar İrlanda, Danimarka ve Polonya’da kaydedildi. En büyük düşüşler Litvanya, Belçika ve Hırvatistan’da gözlendi.


2024 yılının 3. çeyreğinde istihdam oranı arttı

2024 yılının üçüncü çeyreğinde AB’de 20-64 yaş grubundaki kişilerin istihdam oranı, 2024 yılının ikinci çeyreğine kıyasla 0,1 puan artarak yüzde 75,9 oldu. İşgücü piyasası boşluğu büyük bir kısmı işsizlerden oluşan, karşılanmamış istihdam ihtiyaçları olanları da kapsayan 2024 yılının üçüncü çeyreğinde 20-64 yaş aralığındaki genişletilmiş işgücünün yüzde 10,9’una ulaştı. 2024’ün ikinci ve üçüncü çeyreği arasında, istihdamın arttığı 10 AB ülkesi arasında Malta, Romanya, İrlanda, İtalya ve Kıbrıs istihdam oranında en yüksek artışları kaydetti. İstihdam oranı Letonya ve Hollanda’da sabit kalırken, 15 AB ülkesinde azaldı; en büyük düşüşler Lüksemburg’da, Slovenya’da ve Estonya’da kaydedildi.


Demiryolu taşımacılığında ölümler 2023’te artmaya devam etti

2023 yılında AB’de demir yolu kazalarında ölenlerin sayısı 841’e yükselirken, bu sayı 2022’de 803’tü. 2023, 2010’dan 2021’e kadar olan dönemde sayının yaklaşık yüzde 45 oranında düştüğü düşüş eğiliminin ardından, demir yolu taşımacılığında ölüm sayısının arttığı ikinci yıl oldu. 2019’dan 2021’e demir yolu kazalarında, ölümlerde ve ağır yaralılarda yaşanan düşüşler, Covid-19 salgını nedeniyle demir yolu ile yolcu taşımacılığında yaşanan keskin düşüşle aynı zamana denk geldi. 2023’teki ölümlü kazaların yarısından fazlasına raylardaki yetkisiz kişiler karışırken, ikinci büyük grubu hemzemin geçit kullanıcıları oluşturdu.


AB ülkeleri arasında büyük farklılıklar var

AB’de 2023 yılında her bin km demir yolu hattında meydana gelen demir yolu kazalarında 2,5 kişi hayatını kaybedecek. Demiryolu kazalarında ölen insanların en yüksek oranları Yunanistan’da, Slovakya’da ve Portekiz’de kaydedildi. Öte yandan, demiryolu kazalarında ölen insanların en düşük oranları Finlandiya’da, İsveç’te ve İspanya’da gözlendi.


Hibrit ve elektrikli otomobiller yeni kayıtların %48’ini oluşturuyor

2023 yılında AB’de 10,7 milyon yeni binek otomobil tescil edildi. Bunlar arasında saf benzinli otomobiller en yüksek paya sahip oldu. Bunu fişe takılmayan hibrit benzinli-elektrikli otomobiller, sadece akülü elektrikli otomobiller ve saf dizel otomobiller izledi. 

2013-2023 yılları arasında sadece akülü elektrikli otomobil kayıtlarında yaşanan hızlı artışın ardından, 2023 yılında tüm hibrit ve sadece akülü elektrikli araçların toplam payı, saf benzinli ve saf dizel otomobillerin payına eşit oldu.


Finlandiya’da hibrit ve elektrikli otomobillerin en yüksek payı

2023 yılında 9 AB ülkesinde yeni kayıtlarda hibrit ve elektrikli binek otomobillerin payı yüzde 50’yi aştı. En yüksek paylar, yüzde 44 hibrit ve yüzde 34 elektrikliyle yüzde 78 ile Finlandiya’da, yüzde 30 hibrit ve yüzde 39 elektrikliyle yüzde 69 ile İsveç’te ve yüzde 37 hibrit ve yüzde 31 elektrikliyle yüzde 68 ile Hollanda’da bildirildi.


2024’ün 3. çeyreğinde işgücü piyasası akışları

2024’ün ikinci ve üçüncü çeyreği arasında, AB’de 15-74 yaş aralığındaki 3,1 milyon işsiz kişi iş buldu. Bu dönemde, 6,7 milyon işsiz kaldı ve 3,4 milyon işsiz kişi işgücünden ayrıldı.  2024 yılının ikinci çeyreğinde istihdamda olanların 2,6 milyonu 2024 yılının üçüncü çeyreğinde işsiz kalırken, 5 milyonu ise işgücünden ayrıldı. 2024 yılının ikinci çeyreğinde işgücü dışında sayılanlardan 4,7 milyonu 2024 yılının üçüncü çeyreğinde istihdama katılırken, 3,9 milyonu işsizliğe geçiş yaptı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM