Cuma, Ağustos 22, 2025

Otomotiv ihracatı 22 yılda 37 milyar doları aştı

otomotiv sektörü

Bakan Kacır: Otomotiv sektörü zirvedeki konumunu geçtiğimiz yıl da koruyarak ülkemizin ihracat şampiyonu olmayı sürdürdü


Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Otomotiv Sanayii Derneği’nin 50. Olağan Genel Kurulu’na katıldı. Bakan Kacır, yaptığı konuşmada, 22 yılda otomotiv üretiminin yıllık 357 binden 1 milyon 365 bine yükseldiğini belirterek, “İhracatımız 37 milyar doları aşarak yeni bir rekora ulaştı. Otomotiv sektörümüz zirvedeki konumunu geçtiğimiz yıl da koruyarak ülkemizin ihracat şampiyonu olmayı sürdürdü” dedi.  Sanayi ve teknolojide sayısız ilklere, önemli kazanımlara imza attıklarını belirten Kacır, araştırma ve inovasyon ekosistemi, planlı sanayi alanları, girişimcilik kültürü ve nitelikli insan kaynağıyla Türkiye’yi küresel bir üretim üssü hâline getirdiklerini kaydetti. 


Otomotiv ihracatında rekor

Türkiye’nin küresel değer zincirlerinin güçlü ve güvenilir halkası olduğunu hatırlatan Kacır, şunları söyledi: “Avrupa’nın önde gelen ülkeleri pandeminin sanayi üretiminde yarattığı tahribatı atlatamamışken ülkemizde sanayi üretimi pandemi öncesi dönemi göre yüzde 27 artış gösterdi. Bu başarı hikâyesi, asla tesadüf değil. Bu tabloda; geçtiğimiz 22 yıl boyunca bu ülke için taş üstüne taş koyan her teşebbüsü tüm mekanizmaları ile destekleyen, özel sektörünü devletiyle bir araya getirerek, omuz omuza çalışmasını mümkün kılan bir anlayışın eserini görüyoruz. 22 yılda otomotiv üretimimiz yıllık 357 binden 1 milyon 365 bine yükseldi. İhracatımız 37 milyar doları aşarak yeni bir rekora ulaştı. Otomotiv sektörü zirvedeki konumunu geçtiğimiz yıl da koruyarak ülkemizin ihracat şampiyonu olmayı sürdürdü.”

2002’den bugüne otomotiv ana ve yan sanayiinde gerçekleştirilen yatırımlar için 3 bin 742 yatırım teşvik belgesi düzenlediklerini ifade eden Kacır, “954 milyar TL’lik sabit yatırımı teşvik ederek 184 bin 443 yeni istihdamın önünü açtık. Otomotiv teknolojilerinde Ar-Ge ve yenilik kapasitemizin gelişiminde teknoparklar bünyesinde inovatif çalışmalar yürüten 260 firmamız kilit rol üstleniyor. Otomotiv ana ve yan sanayiinde faaliyet gösteren 203 Ar-Ge ve tasarım merkezinde 14 binin üzerinde Ar-Ge personeli tarafından gerçekleştirilen projeleri destekliyoruz” dedi.


Hibrit araç satışında artış

Bu yılın ilk iki ayında hibrit araç satışının bir önceki yıla göre yüzde 74; elektrikli araç satışının ise yüzde 71 yükseldiğini aktaran Kacır, “Türkiye otomobil pazarında; aynı dönemde hibrit araçların payı yüzde 14,8’den yüzde 28,7’ye, elektrikli araçların payı ise yüzde 6,7’den yüzde 12,7’ye yükseldi. Elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçların payının mevcut yüzde 17 seviyesinden 2030’da yüzde 35’i aşmasını öngörüyoruz. Yeni nesil sanayi politikamızın somut örneği; doğuştan elektrikli ve akıllı otomobil Togg’u, milletimizle buluşturduk. Bugün 53 binden fazla Togg yollarda. Yaklaşık 36 GWh kapasite hedefiyle gerçekleşecek araç batarya üretim tesisi yatırımları için teşvik belgesi düzenledik. Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı’mızla; geniş yelpazede yeni nesil otomotiv teknolojileri çözümlerinin üretimini Ar-Ge’den seri üretime uçtan uca destekliyoruz. Otonom sürüş teknolojilerinde ülkemizin kabiliyetlerini genişletiyoruz. Milli markamız Togg, Trutek bünyesinde yetkin mühendis ve araştırmacılardan oluşturulan ekiple bu alanda geleceğin teknolojilerini geliştiriyor. Otonom ve bağlantılı araçlar için ihtiyaç duyulan test, entegrasyon ve sertifikasyon altyapısını sağlayan Açık İnovasyon Otonom Araç Geliştirme ve Test Platformunu (OPINA) hayata geçirdik” ifadelerinde bulundu.


“Yeni şarj istasyonlarını devreye alacağız”

Elektrikli Araçlar için Hızlı Şarj Altyapısı Destek Programıyla ülkemizin tüm şehirlerinde hızlı şarj istasyonları kurulmasını sağladıklarını aktaran Kacır, “Sağladığımız desteklerle 11 bin 700’ü hızlı şarj olmak üzere 28 bin 500 şarj bağlantı noktasına ulaştık. Hızlı şarj altyapımızı yalnızca son bir yılda 2,1 katına çıkardık. Yakın zamanda ilan edeceğimiz ikinci çağrıyla mevcut altyapımız için tamamlayıcı rol üstlenecek yeni şarj istasyonlarını devreye alacağız. Elektrikli araç kullanıcılarının hızlı şarj ünitelerine erişimini kolaylaştıracağız.  Mevcut yatırımcı ilgisi, Türkiye’nin uluslararası yeni mobilite yatırımları için bir cazibe merkezi olduğunu kanıtlıyor. Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD; yıllık 150 bin elektrikli veya şarj edilebilir hibrit araç kapasiteli üretim tesisi ile mobilite teknolojilerine yönelik Ar-Ge merkezi kuracağını ilan etti. Tesis, doğrudan 5 bin kişiye, oluşturacağı değer zinciriyle de 25 bine yakın vatandaşımıza istihdam sağlayacak” diye konuştu.


Yeni yatırımlar için kapsamlı teşvik paketi

Ülkemize değer katacak yatırımları en üst düzeyde desteklemeye devam edeceklerini belirten Kacır, “Tarihimizin en büyük ölçekli yatırım programı HIT-30’un ilk 6 çağrısından 2’sini doğrudan otomotiv sanayine yönelik olması bunun en somut kanıtı.  Elektrikli Araçlar Çağrısıyla; yıllık en az 150 bin elektrikli araç kapasitesi sağlayacak ve Ar-Ge merkezi kurulumunu da içeren yeni yatırımlar için kapsamlı bir teşvik paketi sunuyoruz. Toplam 5 milyar dolarlık destek bütçesine sahip çağrıyla, yılda en az 1 milyon elektrikli araç üretim kapasitesine hızla ulaşacağız. Batarya Üretimi Çağrısıyla; hücre üretimini de içeren yıllık asgari 5 GWh kapasiteli batarya ve aktif malzeme üretim tesisi yatırımlarını destekliyoruz. MWh başına 6 bin dolara varan hibe desteğini de içeren 4,5 milyar dolarlık teşvik paketiyle 2030’a kadar ülkemizde 80 GWh’lik üretim kapasitesi hedefliyoruz” dedi.


Sanayiciden 3 beklenti

Sanayicilerden beklentilerini açıklayan Kacır, “Sizlerden üç öncelikli beklentimiz bulunuyor. Birincisi, yatırım planlarınızı yeni nesil elektrikli araç üretimi doğrultusunda şekillendirmeniz. Yatırımlarınızın ölçek ve niteliğini belirlerken, 1 milyar nüfusluk geniş pazara erişim imkanını göz önünde bulundurmanız. Yüksek yerli katkı oranı ve yerli Ar-Ge hedefiyle hareket etmeniz. Sizlerden ikinci beklentimiz ise elektrikli araç dönüşümünde eş zamanlı olarak yan sanayi firmalarımıza rehberlik etmeniz. Arzu ediyoruz ki ana sanayimiz ve yan sanayimizin yol arkadaşlığı inovasyon, kalite ve verimlilik ekseninde daha sağlam temellere oturarak uzun yıllar daha devam etsin. Son olarak, ülkemizdeki teknoloji girişimleri ile iş birliğini artırmanızı temenni ediyoruz, istiyoruz” diye konuştu.

Otomotiv sektörünün rekabetçiliğini koruyacak mevzuat düzenlemelerini hayata geçireceklerini ifade eden Kacır, “Geçtiğimiz günlerde araçlarda; akıllı hız destek sistemi, sürücü dalgınlık ve dikkat uyarı sistemi, olay veri kaydedicisi, alkol kilidi kurulum ön hazırlığı, gelişmiş sürücü dikkat dağınıklığı uyarı sistemi kullanımında kullanılacak kuralları AB standartlarıyla uyumlu şekilde belirledik. Ulaşım güvenliğinde uluslararası uygulamaları esas bu düzenleme; yerli üreticilerimize ilave bir yük getirmeden uygulanacak” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM