ETİS Genel Başkanı Erdem Yanık, “Rekabetin yoğun olduğu bu dönemde başarı, yalnızca ürün satmakla değil; doğru stratejilerle dijital mecrada öne çıkmakla sağlanır” dedi
Yılbaşı dönemlerinde artan alışveriş furyası ile birlikte e-ticaret sitelerinin güvenilirliği de sorgulanıyor. Tüketiciler yılın son dönemlerinde en çok e-ticaret platformlarından ihtiyaçlarını gidermeyi tercih ediyor. E-ticaret sitelerinden alışveriş yaparken dikkat edilmesi gereken konulara dair dikkat çekici açıklamalarda bulunan E-Ticaret İşveren Sendikası (ETİS) Genel Başkanı Erdem Yanık, “Her yılbaşı sezonu, e-ticaret ekosistemi için hem fırsatlar hem de zorluklarla dolu bir dönemin habercisi. 2025 yılının son haftalarına girerken hem satış hacimlerinde ciddi bir artış bekleniyor hem de tüketici davranışlarında keskin değişimler gözlemleniyor. Bu dönem, işletmeler için yılın en kritik gelir artışı fırsatı. Rekabetin yoğun olduğu bu dönemde başarı, yalnızca ürün satmakla değil; doğru stratejilerle dijital mecrada öne çıkmakla sağlanır. Yılbaşı yaklaşırken büyük bir keyifle aldığınız hediyeler size ulaşmayabilir ve paranızı kaybedebilirsiniz. İşte bu nedenle bazı noktalar dikkat etmek gerek. Öncelikle alım yapacağınız e-ticaret sitesinin arkasında bir şikâyet var mı? İkinci olarak bu site kaç yıllık ve en önemli soru bu sitenin ‘Güven damgası’ var mı? Ayrıca en büyük alarm site hakkında internette yer alan şikayetler neler? İşte tüm bu veriler doğrultusunda alım yaptığınız e-ticaret sitesini seçin” değerlendirmesinde bulundu.
Genel Başkan Erdem Yanık, alışveriş sonrası ortaya çıkan sorunların giderilmesi için yapılması gerekenleri açıklayarak, “Bir e-ticaret sitesi üzerinde yapılan alışverişlerde ödemeye aracılık yapan kuruluş bir anlamda sigorta. Sorun oluştuğu anda iade için öncelikle bankanıza ya da ödeme kuruluşuna müracaat edin. Sorun çözülmesi ve gönderilmeyen ürün için iade talebinizi bu aşamadan başlatabilirsiniz” dedi.

“Yılbaşı kampanyaları fiyat indirimlerinden ibaret olmamalı”
Covid-19 pandemisinin dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de e-ticaretin yükselişini hızlandıran bir dönüm noktası olduğunu vurgulayan Yanık, dönemin getirdiği fiziksel alışveriş kısıtlamalarıyla beraber tüketicilerin çevrimiçi alışverişe yöneldiğini ve bu alışkanlığın pandemi sonrasında da sürdürüldüğünü belirtti.
Yanık, tüketicilerin yılbaşı döneminde ise hızlı bir karar verme sürecinde olduğunu anlatarak yeni yıl alışverişlerinde, “Ürünlerinizin açıklamaları, görselleri ve stok durumu açık ve net olmalı; tükendiğinde alternatifler hızlıca önerilmeli. Online alışverişte en çok tercih edilen ödeme yöntemlerinden biri güvenli ödeme seçenekleridir. Tüketiciler, tanınmış ödeme yöntemlerini kullanmayı sever. 3D Secure, dijital cüzdanlar ve mobil ödeme entegrasyonları yılbaşı döneminde dönüşümü yükseltir. Hızlı ve güvenilir teslimat, müşteri memnuniyetinde ayrıştırıcı bir unsurdur. Özellikle hediyeleşmenin yoğun olduğu yılbaşı döneminde ‘zamanında teslimat’ beklentisi en üst seviyededir. Yılbaşı kampanyaları sadece fiyat indirimlerinden ibaret olmamalı; kargo avantajları, hediye paketleme seçenekleri, sadakat puanları gibi değer artı unsurlar içermeli. Bu dönemde iade ve değişim talepleri artar. Hızlı ve şeffaf bir müşteri hizmetleri deneyimi sunmak hem marka itibarını artırır hem de tekrarlı satın alımları tetikler” diye konuştu.
“E ticaret hacmi 3 trilyon TL’yi aştı”
E-ticaret sisteminin büyüklüğü ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Yanık, 2024 yılında Türkiye’nin e-ticaret hacminin bir önceki yıla göre yüzde 61,7 artarak 3 trilyon TL’yi aştığını söyledi. Yanık, “Toplam işlem sayısı 5,91 milyar adede ulaştı; perakende segmentteki hacim ise 1,619 trilyon TL seviyesinde kaydedildi. Bu e-ticaret hacmi, Türkiye gayri safi yurtiçi hasılasının (GSYH) yaklaşık yüzde 6,5’ini oluşturuyor ve toplam ticarette yüzde 19,1 paya ulaşmış durumda. 2019–2024 dönemi değerlendirildiğinde ABD doları bazında e-ticaret hacmi yüzde 274 oranında artış gösterdi ve sektör pandemi öncesi dönemden çok daha güçlü bir konuma geldi. Bu büyüme, e-ticaretin her yıl düzenli olarak yüksek oranda genişlediğini ve artık alışverişin ana kanallarından biri haline geldiğini net şekilde ortaya koyuyor” ifadelerinde bulundu.
“E-ticaret hacmi 8 milyar dolar seviyesine ulaşabilir”
E-ihracatın da yükseliş trendinde olduğunu aktaran Yanık, “2025 yılı verilerine göre Türkiye’nin e-ihracat hacminin 8 milyar dolar seviyesine ulaşması bekleniyor ki bu hedef, sektörün potansiyelini gösteren önemli bir göstergesi. Bununla birlikte, 2025 yılının ilk dönemi verilerinde e-ihracatın büyüme hızı ve payı artmakla birlikte iç pazardan gelen e-ihracat işlemleri ile yurtdışı e-ticaret platformlarından yapılan ithalat arasında farklar olduğu da raporlanıyor” dedi.
