Cuma, Eylül 20, 2024

Dördüncü Sanayi Devrimi ve İhracatçı KOBİ’ler için Temel Mesajlar

     Sanayi 4.0 bir yolculuktur. Bu yolculuk yeni teknolojilerin ve yeni işbirlikçi yönetim modellerinin itme gücü ile tüm değer zincirinin dönüşümünü ifade eder. Ne: Sanayi 4.0 ileri düzeyde bağlantı ve ileri düzeyde otomasyon, bulut bilişim, sensörler ve 3 boyutlu yazıcı, birbirine bağlantılı yetenekler, bilgisayarla güçlendirilmiş süreçler, akıllı algoritmalar ve nesnelerin interneti hizmetlerini bütünleştirir ve mevcut iş modellerinin dönüşümünü sağlar.

     Sanayi 4.0 küreselleşmeyi hızlandıracak. Ancak bu bağlamda yerellik farklı bir tatla sürece katkıda bulunacak. Ne: Sanayi 4.0 dijital ağ-sistemleri ve eko-sistemleri yaratacak. Ve bu akım tüm dünyayı etkileyecek. Akım, yerelliğin de önemli bir boyut olduğunu hatırlatacak özellikler barındıracak. Önemli yaklaşımlardan biri «küresel düşün ve yerel oyna» olacak. KOBİ’ler için önemli bir mesaj..Nasıl: Sanayi 4.0 vizyonu için kendi kurumunuza esin kaynağı olacak gelişmeleri izleyin. Yeni iş modellerini uygulamaya başlayın.

     Ne: Sanayi 4.0 geliştikçe ürünlerin geleneksel modelleri piyasadan çekilecek. Müşterilerle üreticiler daha çok işbirliğine giderek ürün gelişim sürecinin içinde bulunacak. Kişisel ürünler ve ihtiyaçlara uygun çözümler firmalara daha fazla kar marjları sunacak. Bu durum bir norm olarak karşımıza çıkacak. Nasıl: firmalar nesnelerin internetinden kaynaklanacak gelecek değer akımlarını değerlendirmeye başlayacaklar. Aynı zamanda kurumlarında varolan sondan sona (end to end value chain) değer zinciri içinde maliyet faktörlerini daha net algılayabilecekler.

     Yatay entegrasyon tüm değer zinciri paralelinde fonksiyonel siloların sondan sona (end to end) dağıtım zinciri ağına dönüşmesini sağlar. Ne: sanayi 4.0 ile birlikte geleneksel dağıtım zinciri modellerinin daha sanal modellere dönüşmesi beklenmektedir. Daha küçük, çok esnek ve çevik dağıtım zincirleri sistemin merkezinde olacaktır. Hem tedarikçiler, hem de müşteriler arasında orkestrasyon sağlanacaktır. Google, Alibaba, Amazon ve B2B ticareti yapan kurumlar bu dönüşüm için kendilerini şimdiden pozisyonlamaktadır. Nasıl: Kurumların kendi pozisyonlarını anlamaları, müşterilerine daha yakın olabilmek için kendi platformlarını geliştirmeye ihtiyaçları sözkonusudur.

     İhracatçı KOBİ’lerin Sanayi 4.0 için kendi kurumsal başlangıç noktalarını seçmeleri gerekir. Bunun için üç yaklaşım sunulabilir. Ne: dünyada üretim paradigması çok büyük ölçüde değişti. Yeniden sanayileşme akımı stratejik yaklaşım olarak benimsenmekte. Ne: endüstriyel internetin yürütülmesi ve sürdürülmesi uzun soluklu ve yıllar alan bir dönüşüm sürecini gerektirir. Bu değişim sadece teknolojiyi değil, iş yapma modellerini ve anlayışını da değişime ihtiyaç duyar hale sokacaktır.

     Nasıl: Küçük başlayın. Net bir stratejiye sahip olun. Anahtar yatırım alanlarınızı önceliklendirin. Size katma değer yaratacak olan teknolojiler hakkında bilgi sahibi olun ve bu teknolojilere yakınlaşın. Sanayi 4.0 için kurumunuzda yetkinlikler geliştirin.

Selçuk Karaata

Diğer Yazarlar