SpeakHub, 2024 yılı 3. çeyrek Kurumsal Etik Trendleri Raporu’nu yayımladı. Rapor, yıl boyunca perakende, üretim, hızlı tüketim, hizmet sektörlerinde ve grup şirketlerinde faaliyet gösteren kurumların paydaşları tarafından iletilen bildirimlerin analizi sonucunda hazırlanıyor. SpeakHub, Kurumsal Etik Trendleri Raporu’nu düzenli bir şekilde kamuoyu ile paylaşıyor. Çalışanların bildirimleriyle oluşturulan bu raporla kurumlar, kurum çalışanları ve kurum yöneticilerinde iş etiğiyle ilgili farkındalık ve insan kaynaklarında verimlilik yaratıyor. Raporda; 2023 yılında alınan bildirimlerin konu başlıklarında yer alan ayrımcılığın oranının yüzde 16,9’dan 2024 yılında yüzde 31,6’ya yükseldiği açıklandı. En çok bildirimde bulunan konu başlıklarının ikinci sırasında yüzde 19,4 ile çalışma saatleri ve izin haklarıyla ilgili haksız uygulamalar bulunuyor. Son olarak çalışanların memnun olmadığı diğer bir konu ise yüzde 17,1 ile çalışan kaynaklı hırsızlık, yolsuzluk, dolandırıcılık, sahtecilik ve hilekarlık olarak raporda yer alıyor. Farklı konulardan yapılan şikayetlerin oranı ise yüzde 31,9 olarak göze çarpıyor.
Perakende sektörü en çok bildirim yapan sektör
Rapordaki verilerin sektörel dağılımına bakıldığında en çok bildirim yapan sektörün perakende olduğu göze çarpıyor. İlgili sektörden bildirim yapan çalışanların oranı yüzde 49,1 olarak yer aldı. Perakende sektörünü yüzde 19 ile grup şirketler izlerken, bu dönemde en az bildirim yüzde 13,2 ile hızlı tüketim sektöründen yapıldı. Grup şirketlerindeki bildirim oranı ise geçen yıla göre yüzde 14 arttı.
2024 yılının üçüncü çeyreğinde yapılan bildirimlerde en çok kullanılan iletişim kanalı yüzde 42,01 ile telefon oldu. Telefon bildirimlerini yüzde 41,74 ile web üzerinden yapılan bildirimler takip ederken; üçüncü sırada yüzde 17,6 ile e-posta bildirimleri yer aldı. Bu yılın ilk üçüncü çeyreğinde bildirim yapan çalışanların yüzde 46,8’i kimlik bilgilerini açıkça paylaşırken, yüzde 53,52’si anonim kalmayı tercih etti.
“Etik süreçler doğru şekilde yapılandırılmalı”
SpeakHub Satış ve Müşteri Yönetimi Müdürü Begüm Akçal raporla ilgili açıklama yaptı. Akçal, “Önemli kurumlardan gelen bildirimlerde en çok dile getirilen konular arasında ayrımcılık yer alıyor. İşyerinde nezaketsizlik ve kötü muamele üzerine yaptığımız incelemeler, bu tür durumların mağdurlar, tanıklar ve şirketler üzerinde çeşitli olumsuz etkileri olduğunu ortaya koyuyor. Kurumlar, sadık ve mutlu çalışanlar istiyorsa, ayrımcılığı ortadan kaldırmayı öncelikli bir hedef haline getirmeli. Aksi takdirde, bu tür sorunlar başka problemleri de beraberinde getirebilir. Çalışanlar, işyerinde ayrımcılık, nezaketsizlik ve kötü muamele gibi konuların nasıl ele alındığını yakından takip ediyor. Bu sorunların çözümü için öncelikle etik süreçlerin doğru şekilde yapılandırılması ve işletilmesi gerekiyor” diye konuştu.
SpeakHub olarak, bu süreci inşa ederken hem şirketlerin hem de çalışanların mağdur olmaması için sistemler tasarlandığını ifade eden Akçal, “Gerçek çözümler bulmak için ne zaman daha iyimser bakmamız ne zaman gerçeklerle yüzleşmemiz gerektiğini bilerek, organizasyonlarda eşitlik ve kapsayıcılığı geliştirmeye devam edebiliriz” dedi.