Pazar, Mayıs 26, 2024

Anne sütünün daha besleyici olması için tüketebilecek en iyi 15 besin

anne bebek

Hamilelik döneminde beslenme bebeğin sağlıklı bir şekilde dünyaya gelmesi için ne derece önemli ise emziklilik dönemindeki beslenmede o derece önemli. Bir bebeğin büyüme ve gelişme döneminde alması gereken en önemli besin anne sütü. Annenin yeterli miktarda ve nitelikte süt üretebilmek için beslenme düzenine dikkat etmesi gerekiyor. Emzirme döneminde doğru seçilmiş gıdalarla hazırlanan beslenme tedavisinin hem kilo kontrolüne yardımcı olduğuna hem de bebeğin kaliteli beslenip sağlıklı gelişmesine yardımcı olduğuna dikkat çeken Diyetisyen Pınar Demirkaya, anne sütünün daha besleyici olması için tüketebilecek en iyi 15 besini sıraladı. 


Yoğurt, bebeklerin diş ve kemikleri için önemli rol alıyor

Yoğurdun, içeriğindeki kalsiyum, fosfor oranı ile vazgeçilmez bir besin olduğunu ifade eden Demirkaya, annenin bebeği ile paylaştığı mineral depolarını doldururken hem de bebeğin kemik ve diş sağlığı için son derece önemli bir rol oynadığını belirtti. Demirkaya, annenin enerji ihtiyacına göre günde 2 veya 3 bardak mutlaka yoğurt tüketilmesi gerektiğinin de altını çizdi.  Demirkaya, “Yumurta da emzirme sürecinde önemli bir rol alıyor. İçeriğindeki zengin A, C, E vitamini; iyot, fosfor ve çinko gibi mineralleriyle en önemli, en kaliteli protein kaynaklarından biri. Yumurta, bebeğinizin beyin gelişimine katkıda bulunan, sütünüzün kalitesine destek çıkan en değerli besin” dedi.  


“Bebeği sakin emzirmek için yulaf ezmesi tüketilebilir” 

Yorgun annelerin yulaf ezmesi tüketmesinde büyük fayda olduğunu aktaran Demirkaya, “Bu kompleks karbonhidrat daha enerjik hissetmenizi sağlar ve süt miktarınızı arttırır. Bitkisel protein ve posadan zengin olan yulaf ezmesi sindirim sistemini düzenler. Bebeğini sakin emzirmek isteyen anneler, akşam yemeğinden sonra yoğurt ile tüketebilir” diye belirtti.  Süt ve ayran tüketen annelerin ise yağsız tüketmesi gerektiğini belirten Demirkaya, “Anne sütünü arttırmanın ilk yolu sıvı tüketimini arttırmak. Bu sıvıların başında da en önemli protein kaynağı olan ve kalsiyumdan zengin süt ve ayran gelir. Sütü yağsız, ayranı ise yağsız ve tuzsuz tercih edin. Bunun yanı sıra kefir içerdiği probiyotikler sayesinde bebeğin ve annenin bağışıklık sistemini güçlendirir. Haftada en az 3-4 bardak kefir içmeye özen gösterin” ifadelerini kullandı.  


“Somon ile stres azaltılabilir” 

Somon ile stresin azaltılabileceğine dikkat çeken Demirkaya, “Somon omega-3 ve proteinin en iyi kaynakları. Bebeğinizin beyin gelişimini destekler, sizin ise emziklilik döneminde stres yönetiminize destek çıkar. Ayrıca maş fasulyesini salatanızdan eksik etmeyin. B grubu vitaminleri ve posadan zengin olan maş fassulyesi ve börülce gibi besinler; sindirim sistemini düzenler, kan şekeri kontrolünü sağlar ve bol miktarda bitkisel protein içerir. Haşlayıp koyu yeşil yapraklı sebzelerle karıştırıp salata şeklinde tüketebilirsiniz” dedi.

Karabuğday ve buğdayın düşük glisemik indeks değerlerine ve yüksek posa oranına sahip olduğunu ifade eden Demirkaya, “Kan şekeri kontrolü sağlar, sindirim sistemi fonksiyonlarını iyileştirir. Karabuğdayı sebze yemeklerinde, salatalarınızda veya pilav olarak tüketin” diye belirtti. Sütün kalitesinin yağlı tohumlar ile arttırılabileceğini aktaran Demirkaya,” Fındık, ceviz, badem gibi yağlı tohumlar zengin yağ asidi, vitamin ve mineral bileşimi ile ön plana çıkıyor. Annenin beslenmesinde yağ asidi bileşimine önem vermesi sütün daha kaliteli salgılanmasına ve bebeğin sinirsel gelişimine destek oluyor” ifadelerine yer verdi. 


“Demir içeren gıdalar çok pişirilmemeli”

Demir içeren gıdaların çok pişirilmemesi gerektiğini vurgulayan Demirkaya, “Emzirme süresince bebeğiniz ve sizin için gerekli olan demir, kalsiyum ve folik asit içeren ıspanak, pazı, dereotunu çiğ veya az pişmiş olarak tercih edin, yemeklerin içinde de mutlaka kullanın” dedi.  Çemen tohumunun, anne sütünde arttırıcı etkisi olduğunu belirten Demirkaya, “İçerisinde bulunan steroidal yapıların süt üretimini arttıran hormonların sentezini arttırdığı, müsilaj, vitamin ve protein içeriği ile besleyici destek sağladığı ileri sürülmekte. Tavuk ve et yemeklerinize lezzet katan çemen tohumu aynı zamanda sütünüze de bolluk katacak.  Diğer bir bitki ise Rezene. Rezenenin anne sütünü arttırıcı özelliğinin yanı sıra yatıştırıcı ve rahatlatıcı, anne ve bebekte gaz, şişkinlik, iştah kaybı gibi önemli sindirim sorunları üzerinde de etkili. Rezene özellikle bebek koliklerinde yararlı olabilmekte” dedi. 


Anne sütünü arttıran en iyi besin sarımsak ve soğan

Anne sütünü arttıran en iyi besinler arasında sarımsak ve soğan yer aldığını aktaran Demirkaya, “Süt üretimine yardımcı bileşikler vardır. Yemeklerinizde ve salatalarınızda bol bol kullanın. Mineral deposu için de kuşkonmaz büyük etki yaratıyor. Kuşkonmaz, emziren annelerin süt üretimi için gerekli vitamin ve mineraller var. A vitamini, potasyum ve posadan zengin olan kuşkonmazı sebze yemeği olarak veya ızgara etlerin yanında kullanabilirsiniz” diye belirtti.  

Emziren annelerin tatlı tercihini balkabağından yana kullanabileceklerini ifade eden Demirkaya, “Zengin karoten içeriğiyle sütünüzü arttıran balkabağını, tatlı olarak tüketmeniz hem tatlı isteğini azaltacak hem de sütünüzü arttıracak. Su içmeyi de ihmal etmeyin. Emzirme döneminde olan anne, sütünü arttırmak için 2,5-3 litre su içmeli. Emzirirken terleyerek kaybettiğiniz elektrolitlerinizi ise günde 1 tane maden suyu ile tamamlayabilirsiniz” sözlerine yer verdi. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM